දේශපාලනික බෙලහීනතාවය විමුක්ති ශිෂ්ය දේශපාලනමය ලිට්මස් පරීක්ෂාවක් ලෙස බව නව ලිබරල්කරණ ව්යාපෘතිය විසින් ගොඩනංවන ගෝලීය වෙළඳපළකරණයකට ඇද දමන දේශපාලනය සමකාලීන අධ්යාපන පද්ධතියට කරනු ලබන විනාශකාරී බලපෑම සුළුපටු නොවේ. මහා ශිෂ්ය සංගම් වලින් සැදුම් ලත් අන්තර් විශ්වවිද්යාල ශිෂ්ය බලමණ්ඩලය වැනි ශිෂ්ය අයිතිවාසිකම් වෙනුවෙන් පෙනී සිටින ව්යාපාර මේ මොහොතේ ඔසවනු ලබන පෞද්ගලීකරණයට විරුද්ධ වීම නම් සටන් පාඨය එම වෙළඳපළකරණ ව්යාපෘතිය අධ්යාපන පද්ධතිය මත කරන හානියට එරෙහිව ගොඩනැගෙන්නකි. මෙලෙස නව ලිබරල්කරණයේ ...
“ලංකාවේ ඉතිහාසය: දෘෂ්ඨිවාදී විචාරයක්” – කෙටි විමසුමක් බව මෙම කෘතියේ ආරම්භක රචනය තුළ නිර්මාල් පෙන්වා දෙන ලෙසට ඉතිහාසය අධ්යයනය කිරීම සඳහා ප්රවේශ විය හැකි ආකාරයන් දෙකක් තිබේ. එක අතකින් තිබෙන්නේ ඉතිහාසය යනු මාගේ වර්තමාන පැවැත්මේ උරුමය මට හෙළිකරන මගේ අතීත කතාව ලෙස සැලකීමයි. අනෙක් පසින් තිබෙන්නේ අතීතය යනු අපට තිබෙනා අධ්යයන ක්රම සහ අර්ථකථන සම්ප්රදායන් ඇසුරින් ගවේෂණය කළ යුතු ශාස්ත්රීය විෂයක් ලෙස ගැනීමයි. පළමුවැන්න අප ඉතිහාසය පිළිබඳව ...
‘සියල්ල දැක ගන්නා කාලය විසින් ඔබව හඳුනාගෙන තිබේ’ බව එපිකියුරස් ගේ ‘Letter to Menoeceus’ ලිපියේ සිංහල පරිවර්තනය පළ කිරීමට සැලසුම් කර තිබුනේ මෙයට තරමකට පෙරයි. නමුත්, කවුරුත් දන්නා පරිදි, පසුගිය ඔක්තෝම්බර් 26 වැනිදා අපේ රටේ සියලු සංකල්පීය සමපෙක්ෂණයන් අත්හිටුවමින් ‘දේශපාලනික දෙය’ කරළියට පැමිණියේය. එතැන් පටන් අපට තිබුනේ ඉතාම සීමිත තෝරා ගැනීම් බවත්, බොහෝ තීරණාත්මක දේ අපගේ පාලනයෙන් තොර වූ අදෘශ්යමාන කළාපයක් තුළ සිදු වූ බවත් අපි දනිමු. මෙයින් ...
මගේ ලෝකයේ සිට අපේ ලෝකයට: පරිමිතත්වයෙන් පසු කෘතිය පිළිබඳ කෙටි විමසුමක් බව මෙම ලිපිය ලියන්නට හේතුවන්නේ වංගීස සුමනසේකර විසින් “පරිමිතත්වයෙන් පසු: අහඹුබවේ අනිවාර්යතාවය පිළිබඳ රචනයක්” නමින් පරිවර්තනය කළ ප්රංශ දාර්ශනික කොන්ටේන් මෙයසුගේ “Après la finitude. Essai sur la nécessité de la contingence” කෘතිය සාහිත්ය මාසයේ ප්රකාශනය පත් වීම නිසාය. කෘතිය පිළිබඳ කෙරෙන විචාරයක් ලෙස අයෙකුට මෙය වර්ග කළ හැකි සේ ම, මෙය එම කෘතිය පිහිටන දාර්ශනික වටපිටාව පිළිබඳ සිදුකරන අදහස් දැක්වීමක් ...
මිත්රත්වයේ දේශපාලනය බව අප සාමාන්යයෙන් සිතන්නේ මිත්රත්වය යනු මේ මොහොතේ , වර්තමානයේ තිබෙනා දෙයක් කියාය. ‘මිත්රත්වයේ දේශපාලනය’ පිළිබඳව සිය ජනප්රිය සංවාදය තුළ ඩෙරීඩා අතින් අභියෝගයට ලක් වන්නේ මෙයයි. සත්ය වශයෙන්ම ගත්විට මිත්රත්වය යනු කුමක්ද? ඇරිස්ටෝටල් අනුව යමින් මෙහි මූලික ආකෘති තුනක් හඳුනා ගමු. එකක් වන්නේ ප්රයෝජ්යතා මත ඇති වන මිත්රත්වයන් ය. මේවා මිත්රත්වයන් නොවේ කියා කිව නොහැකි වුවත් මේවා මිත්රත්වය සඳහා තිබෙනා ...
අයිසිස් නැග ඒම සහ ආණ්ඩුවේ පසුබෑම (අයිසිස් ඉතිහාසය 10) බව පහතින් පළ වන්නේ පැට්රික් කොක්බර්න් ගේ (Patrick Cockburn) “The Jihadis Return : ISIS and the new Sunni uprising” නම් කෘතියේ කොටසේ සිංහල අනුවර්තනයක 9 වැනි කොටසයි. ‘Patrick Cockburn’ නම් ටැබ් එක යොදා ගෙන මෙම ලිපි මාලාව පිළිවෙලකට කියවිය හැකිය. මාතෘකාවේ වරහන් තුළ දැක්වෙන්නේ මෙම ලිපිය සමස්ත ලිපි මාලාවේ කී වෙනි කොටසද යන්නයි. විවිධ වැඩ කටයුතු නිසා මෙම ලිපි මාලාව අකණ්ඩව පළ කිරීමට ...
ආදරය සහ අහඹුබව – ‘අතරමැදියා’ පිළිබඳ කියැවීමක් බව යෞවන සම්මාන උළෙලේ පසුගියදා (අගෝස්තු 30) වන දා රංගගත වූ ‘අතරමැදියා’ නාට්ය කාගෙත් කතා බහට ලක් වූ නාට්යයක් වූයේ එය යෞවන සම්මාන උළලේ වේදිකාගත වීමටත් පෙර සිටය. ඉතා සරල කතා වින්යාසයක් බැලූ බැල්ලමට පෙනෙන්නට තිබුණද අප ජීවත් වන යුගය පිළිබඳ සංකීර්ණ සංවාදයක් ආරම්භ කිරීමේ හැකියාවක් අතරමැදියා තුළ තිබෙන බව කිව හැකිය. එලෙසම ඒ සම්බන්ධයෙන් යමක් ලියා තැබීමට උත්තේජනය සපයන ...
අනාගතත්වයේ භෞතිකය වෙනුවෙන් 23 වෙනිදා බව “අද දවසේ සාතිශය බහුතරයක් ජනයා හට නමක් නොමැති වේ. ඔවුනට ඇති එකම නම වන්නේ ‘බහිශ්කරණය කරන ලද’ යන්නයි. නමක් නොමැති මිනිසුන්ගේ නම වන්නේ එයයි. අද දවසේ මිනිස් වර්ගයාගෙන් සාතිශය බහුතරයක් දෙනා සඳහා ඇති වටිනාකම ශුන්ය වේ. මේ අනුව දර්ශනය සඳහා ඇති එකම යුක්තිසහගත ඉලක්කය වන්නේ අප විසින් බලාපොරොත්තුවෙන් සිටින නිසාම අපව බලාපොරොත්තුවෙන් සිටින එම නොදන්නා ලෝකය වෙත පැවැත්මක් ...
නිරෝධායනය ගැන හෛඩගරියානු කියැවීමක් බව නිවැස්වලට ම වී සිටීම ‘අනිවාර්යතාවයක්’ බවට පත් වී ඇති මොහොතක අප අත්දකිමින් සිටින්නේ මින් කවරදාකවත් නොලැබූ – බොහෝ විට – අපහසු අත්දැකීමකි. ඉදිරි දින කිහිපයේ සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්න සිතා ගැනීමට නො හැකි කාංසාවක සමස්ථ ලෝකය ම ඇඳවැටී සිටියි. ලෝක සෞඛ්ය සංවිධානයේ සහ මෙරට සෞඛ්ය අංශවල පුරෝකතනවලට අනුව ඉදිරි මාසය පවතින්නේ දැඩි අවදානමකය. තවද ජාත්යන්තර වශයෙන් නොයෙක් විශ්වවිද්යාල විසින් සිදු ...
මැලැබූ ගේ ප්ලාස්ටිකත්වය බව මේ තිබෙන්නේ කැතරින් මැලැබූ (Catherine Malabou) පිළිබඳව ලියවෙන කෙටි ලිපි මාලාවක පළමු සටහනයි. එහි ඉලක්කය වන්නේ නුදුරු දිනෙක සංවිධානය කිරීමට උත්සාහ කරන වැඩමුළුවකදී කියවීමට නියමිත මැලැබූ ගේ රචනයක් සඳහා අවශ්ය පසුබිම සකස් කිරීමයි. එනිසා, එයට සහභාගී වන්නට උනන්දු වන කෙනෙක් සිටින්නේනම්, මෙය අනිවාර්යයෙන් කියවන්න කියා අපි ඉල්ලා සිටිමු. නමුත්, කුමන හෝ ප්රයෝගික හේතුවක් නිසා, කෙනෙක්ට එයට සහභාගී විය නොහැකි ...
නිරෝධායනය වෙත, නිරෝධායනයේ සිට: රූසෝ, රොබින්සන් කෲසෝ සහ ‘මම’ බව කැතරින් මැලැබූ ගේ අදහස් සම්බන්ධයෙන් අප ආරම්භ කළ සංවාදයට තාවකාලික විරාමයක් ගැනීමට නව වෛරසයක ප්ලාස්ටිකත්වය විසින් බල කර තිබේ. එම ලිපි මාලාව මගින් – උත්ප්රාසජනක ලෙස – ඉලක්ක කළේ අන්තර්ජාලයෙන්, ෆේස්බුක් එකෙන් එළියට පැමිණ අප හමු වන අවස්ථාවකදී ප්රයෝජනවත්, ඵලදායි, නිෂ්පාදනීය සංවාදයකට පසුබිම සකස් කිරීමයි. එම හමුවේ දී අප විසින් සිංහලට පරිවර්තනය කර තිබෙන මැලැබූ ගේ රචනයක් කියවීමට නියමිත ...
පැවැත්ම මධ්යයෙහි ඇති කේන්ද්රීය හිස්බව: The Void at the Center of Being බව චිත්රයක් යනු එක්තරා කුඩා පැවැත්මකි. මිනිසා නැමති කුඩා පැවැත්ම නොමැතිව චිත්රයක් යන්නද අර්ථ විරහිත ප්රකාශයක් වේ. නමුත් මේ සියලු කුඩා පැවැත්මවල් වල මූල හේතුව වන ‘පරම වූ පැවැත්ම’ චිත්රයක අභ්යන්තරයට උරාගත හැකිද? ප්රමිත් ගීකියනගේ චිත්ර ශිල්පියෙකු ලෙස වඩා උනන්දු වන්නේ එවැනි අදහසක් දෘශ්යරූපීව හසුකර ගැනීමට බව පෙනෙයි. ඔහු අපට පෙන්වා සිටින සංඥාවන් මොනවාද? අවමවාදී පින්තාරු භාවිතාවක් දැකිය හැකි සිතුවම් ...
දෘෂ්ඨිවාදය විචාරය කිරීම සහ එහි අපහසුව බව “ ‘ජාතික ජන බලවේගයට’ ඡන්දය දිය යුත්තේ ඇයි?”යන පුළුල් තේමාවක් යටතේ පළ වන ලිපි මාලාවක පළමු වැනි ලිපිය මෙයයි. ආගමික-වාර්ගික දේශපාලනයේ නැග ඒම සහ එය ප්රශ්න කිරීමට ඓතිහාසිකව ගොඩ නැගී තිබූ සංකල්පීය මෙවලම වූ දෘෂ්ඨිවාදී විචාරයේ සමකාලීන වර්ධනයන් සම්බන්ධයෙන් සාකච්ඡාවක් ඇසුරින් මෙයට ප්රවිෂ්ඨ වී තිබේ. ආරම්භයක් වශයෙන් මෙහි අවධානය යොමු වන්නේ ස්ලැවෝයි ජිජැක් අතින් දෘෂ්ඨිවාදී විචාරය යන අදහස ස්ථාපිත ...
පොත් කියවීමේ දේශපාලනය බව පොතක් පළ කිරීමේ ඇති එක් තෘප්තියක් වන්නේ එමගින් නිරායාසයෙන් ඇති කරනා නව ආකාරයේ ප්රජාවයි. ‘පොත කියවූ පිරිස’ ලෙස අනුභූතිකව නම් කළ හැකි මෙය බෙහෙවින් විෂමජාතීය වන්නකි. එම ප්රජාවේ සාමාජිකයෙක් වීම සඳහා අවශ්ය එකම කොන්දේසිය වන්නේ අදාළ පොත කියවීම පමණි. පරිවර්තන සාහිත්යයේ වර්ධනය සමග තවදුරටත් මෙවැනි ප්රජාවක් යනු එක් භාෂාවක් කතා කරනා පුද්ගලයන්ගෙන් සැදුම්ලත් එකක් වන්නේ ද නැත. ජාතිය, ආගම, ...
ලාංකේය C C T V මුරබල්ලන්ට එරෙහි යුද්ධයට පෙරවදනක් බව කැළණිය විශ්ව විද්යාලයේ සිසුන් අතින් සී සී ටී වී කැමරා මුරකරුවන්ට එරෙහි පළමු යුද්ධය ඇරඹුණි. සුපුරුදු පරිදි මේ වන විට සිසුන්ට එරෙහිව නීතිය ද නිර්ලෝභීව ක්රියාත්මක වී ඇත. එහෙත් ඔවුන්ව නිදහස් කර ගැනීමේ සටන් ඉදිරියට ක්රියාත්මක වෙනු ඇත. ඉතින් මේ ලියවෙන්නේ ශිෂ්ය දේශපාලනයේ ටෙරටරිය වෙත කඩා වැදුණු මේ නවීන ආවේක්ෂණ වීඩියෝ මුරබල්ලන්ට එරෙහි වීමට ඔවුන් සති අයිතිය ගැන හැකි ...
ජිජැකියානු දෘෂ්ඨිවාදී විචාරයේ එක් සීමාවක් බව “ ‘ජාතික ජන බලවේගයට’ ඡන්දය දිය යුත්තේ ඇයි?”යන පුළුල් තේමාවක් යටතේ පළ වන ලිපි මාලාවක දෙවැනි ලිපිය මෙයයි (මේ සියලු ලිපි NPP යන ‘tag’ එක හරහා ගොණු කර තිබේ). ආගමික-වාර්ගික දේශපාලනයේ නැග ඒම සහ එය ප්රශ්න කිරීමට ඓතිහාසිකව ගොඩ නැගී තිබූ සංකල්පීය මෙවලම වූ දෘෂ්ඨිවාදී විචාරයේ සමකාලීන වර්ධනයන් සම්බන්ධයෙන් සාකච්ඡාවක් ඇසුරින් මෙයට ප්රවිෂ්ඨ වී තිබේ. පසුගියවර ලිපියෙන් සාකච්ඡා කළ ...
‘ජාතික ජන බලවේගය’ සහ අපේ පරම්පරාවේ දේශපාලනය බව මැතිවරණ දේශපාලනය ගැන සිතට කාවැදුණු විවේචනයක් ලෙස මගේ පැරණිම මතකය වන්නේ 90 ගණන් වල ‘මාතොට’ සඟරාවක පසු කවරයේ තිබූ සටහනකි. රූප දෙකකින් සමන්විත වූ එම පසුකවරයේ ඉහළින් වූ රූපයේ දැක්වූයේ ටයි කෝට් ඇඳ සිටි මැදි වියේ මිනිසෙක් නාන ටැංකියක (‘බාත් ටබ්’ එකක) බැස සිටිනා දසුනකි. එම රූපය අසලින් මේ ආකාරයේ වචන ටිකක් (මතකයේ තිබෙනා ලෙස) තිබුණි: ‘සිවිල් සමාජය ශක්තිමත් ...
මනසින් තේරුම් ගත නොහැකි දෙය අවසන් වන්නේ දේශපාලනයෙනි – පළමු කොටස බව මෙම රචනය තුළ අරමුණු කරන්නේ ෆිලීප් ලකු-ලබාර්ත් (Philippe Lacoue-Labarthe) නම් ප්රංශ චින්තකයාගේ “Transcendence Ends in Politics” (‘අනුභූතිඋත්තරත්වය අවසන් වන්නේ දේශපාලනයෙනි’) නම් රචනය පිළිබඳ කෙටි හැඳින්වීමක් සහ සාකච්ඡාවක් කිරීමටයි. දර්ශනය පිළිබඳ උනන්දු වන ඕනෑම කෙනෙක් විමසිය යුතු ප්රශ්නයක් වන්නේ දර්ශනය සහ දේශපාලනය අතර තිබෙනා සංකීර්ණ සම්බන්ධය යි. දාර්ශනිකව තරමක් සංකීර්ණ ගැටලු, අදහස් ප්රකාශ කිරීම සහ දේශපාලනිකව අතිශය ප්රතිගාමී, අන්තවාදී සහ ...
‘අපේක්ෂාවේ අපේක්ෂකයා’ යන යෙදුමේ න්යායික අර්ථය කුමක්ද? බව “ ‘ජාතික ජන බලවේගයට’ ඡන්දය දිය යුත්තේ ඇයි?”යන පුළුල් තේමාවක් යටතේ පළ වන ලිපි මාලාවක සයවැනි ලිපිය මෙයයි (මේ සියලු ලිපි NPP යන ‘tag’ එක හරහා ගොණු කර තිබේ). ආගමික-වාර්ගික දේශපාලනයේ නැග ඒම සහ එය ප්රශ්න කිරීමට ඓතිහාසිකව ගොඩ නැගී තිබූ සංකල්පීය මෙවලම වූ දෘෂ්ඨිවාදී විචාරයේ සමකාලීන වර්ධනයන් සම්බන්ධයෙන් සාකච්ඡාවක් වටා මෙම සංවාදය නාභිගත වෙයි. අපට අවශ්ය වන්නේ දෘෂ්ඨිවාදය ...
මෙයසූ ට අනුව කිසිම ආගමික අවසානයක් නියත නැහැ බව මෙය 2020 පෙබරවාරි 23 ඉරිදා ‘රාවය’ පුවත් පතේ පළ වූ සම්මුක සාකච්ඡාවක සංස්කරණය නොකළ පිටපතකි. නව ප්රංශ දාර්ශනිකයකු වන කොන්ටෙන් මෙයසුගේ කුළුදුල් කෘතිය ” පරිමිතත්වයෙන් පසු – අහඹු බවේ අනිවාර්යතාව පිලිබද රචනයක්” නමින් සිංහලයට පරිවර්තනය වී තිබේ. මේ, පශ්චාත් නූතනවාදී දර්ශනවාදයන්ගෙන් පසු සමකාලීන දර්ශනයේ මීලග හැරවුම් ලක්ෂය සලකුණු කෙරෙන බව පිලිගැනෙන එම කෘතිය පිළිබදව එහි පරිවර්තකයා වන වංගීස සුමනසේකර සමග ...