සම්මා සම්බුද්ධ ගුණය භව නිරෝධ පංච විධ ඤෙය්ය මණ්ඩලය, එනම් සංඛාර, විකාර, ලක්ඛණ, පඤ්ඤත්ති, නිබ්බාණ ස්වයංභූඥානයෙන් පරෝපකාර රහිතව සර්වප්රකාරයෙන්ම අවබෝධ කළ හෙයින් සම්මා සම්බුද්ධ නම් වන සේක. සියලු කෙලෙස් මරුන් පරදා බුද්ධගයා බෝධි මණ්ඩලයේදී දුක්ඛ, සමුදය, නිරෝධ මාර්ග යන චතුරාය¸ සත්ය ධර්මයන් ආය¸ අෂ්ඨාංගික මාර්ගයෙන්, මැදුම් පිළිවෙතින් අවබෝධකර උතුම් වූ නිර්වාණ ධාතුවට පැමිණි උත්තමයින් වහන්සේ සම්මා සම්බුද්ධ නම් වන සේක.සසර නමැති ගෙය ගොඩනගන්නාවූ තෘෂ්ණාව ...
අරහං බුදු ගුණය භව නිරෝධ සම්මා සම්බුදු පියාණන් වහන්සේගේ සර්වඥතා ඤාණය මහා සමුදුර සමානය. උන්වහන්සේගේ ගුණ නවයෙක් වේ. ඒ ගුණ නවය තථාගතයන් වහන්සේගේ සර්වඥතා ඤාණය නමැති මහා සමුදුරට එක්වන මහා ගංගා නවයක් බඳුය. මේ ගංගානවයෙන් කුමන ගංගාවකට බැස ස්නානය කළ ද එම අයගේ සකල ශරීරයම ශ්රද්ධාව නමැති සිසිල් ජලයෙන් පහස විඳියි. පහස විඳින එම අය බුදුපියාණන් වහන්සේගේ සර්වඥතා ඤාණය නමැති සාගරයට පිවිස සෝවාන් ආදී ...
කල්යාණ මිත්රයන් හඳුනාගන්නේ කොහොමද? භව නිරෝධ මුලින්ම අපි කල්යාණ මිත්රයන් හතර දෙනා හඳුනාගනිමු. මේ අතුරින් පළමුවැනිව, උපකාරක මිත්රයා කියන්නේ තමාට උපකාර කරන මිත්රයායි. උපකාරක මිත්රයා හැඳින්වීමට සිගාලෝවාද සුත්රයේදී දේශනා කළා තම මිත්රයෙක් සුරා පානයෙන් මත් වූ විට ඔහු ආරක්ෂා කරයි, ඔහුට අයත් දේ ආරක්ෂා කරයි. බියට පැමිණි තැනත්තාට පිහිට වෙයි, වුවමනාවක් වූ විට එය දෙගුණයක් කර ලබා දෙයි. මේවා උපකාරක මිත්රයා හඳුනාගැනීමේ ලක්ෂණයයි.සමාන සුඛදුක්ඛ මිත්රයා ...
බහුශ්රැත බව භව නිරෝධ “බහුශ්රැත” බව යන්නට සාමාන්ය සිංහල තේරුම බොහෝ ඇසූ පිරූ තැන් ඇති බව යන්න යි. මෙහි ඇසූ “ යන්නෙන් අසා ඇති බවත් ,පිරූ යන්නෙන් මතක තබා ගෙන ඇති බවත් කියැවේ. මේ අනුව බොහෝ දේ අසා මතක තබාගෙන ඇති තැනැත්තා සමාජ ව්යවහාරයේ අයුරින් බහුශ්රැතයෙකු වේ. එසේ නමුත් බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කොට වදාළ ආකාරයට බහුශ්රැත බව යනු ඊට වඩා බොහෝ උසස් දෙයකි. ...
සීල සමාදානය හා එහි අනුසස් භව නිරෝධ නාථකරණ සූත්රයට අනුව එහි වන සීලවා හොති හෙවත් සීලය ගැන කෙරෙන විවරණයක උපුටාගත් සටහනක්සීලය යනු කුමක්ද?බුදුදහම පර්යාප්ති, ප්රතිපත්ති හා ප්රතිවේද වශයෙන් ත්රිවිධ ශාසනයකින් යුක්තය. මෙහිදී ප්රතිවේද සාසනය යනුවෙන් දක්වන්නේ සෝවාන් ආදි මාර්ගඵලවලින් යුතු නිර්වාණයයි. එය නවලෝකෝත්තර ශ්රී සද්ධර්මය ලෙසින් ව්යාවහාර කරනු ලබයි. මෙහි විශේෂත්වය වන්නේ බුදු,පසේබුදු , මහරහත් යන ත්රිවිධ මාර්ගයෙන්ම නිර්වාණය ප්රතිවේද කළ හැකි වීමයි. දෙවියන්, බඹුන් මැරුන් ...
පිහිට සහ රැකවරණය - පඨම නාථකරණ සූත්රය- භව නිරෝධ බුදුරජාණන් වහන්සේ වදාරනවා ‘‘සනාථා , භික්ඛවෙ, විහරථ, මා අනාථා. දුක්ඛං, භික්ඛවෙ, අනාථො විහරති.“ යනුවෙන්.එහි අදහස “මහණෙනි, පිහිට ඇතිව වසව්. පිහිට නැතිව නොවසව්. මහණෙනි, අනාථයා දුකසේ වාසය කරයි.“ කියායි.පිහිට යනු රැකවරණයට තවත් නමක්. එතකොට බුදුරජාණන් තමන්ට රැකවරණය පිණිස පවතින කාරණා දහයක් ගැන. ඒ කාරණා දහය ගැන කථාකරන්නට පෙරාතුව ඇයි පිහිට රැකවරණය උවමනා කරන්නේ යන කාරණය පැහැදිලි කරගත යුතුයි. “මහණෙනි, පිහිට ...
මෙත්තානිසංස සූත්රය භව නිරෝධ මහණෙනි ආදරයෙන් සෙවුනා ලද එසේම වඩනා ලද නැවත නැවත වැඩීම වශයෙන් පුරුදු කරන ලද සියලු අන්දමින් ම පුරුදු කරන ලද මොනවට පටන් ගන්නා මෛත්රී චෙතෝ විමුක්තිය පිළිබඳ අනුසස් එකොළොසක් කැමති විය යුත්තාහ.1. ඒවං මේ සුතං. ඒකං සමයං භගවා සාවත්ථියං විහරති ජේතවනේ අනාථපිණ්ඩිකස්ස ආරාමේ. තත්ර බෝ භගවා භික්ඛු ආමන්තේසි භික්ඛවෝති. හදන්තේති තේ භික්ඛු භගවතෝ පච්චස් සෝසුං’ භගවා ඒතදවෝච.2. මෙත්තාය භික්ඛවේ ...