‘රෝස කැකුළ‘ (ජීවිත සිනමාව) සිනමා කතිකා (රිවිර සිනමා කොලම- 12)චාල්ස් ෆොස්ටර් කේන් යනු ඇමරිකානු ජාතික ධනවත් මහළු ව්යාපාරිකයෙකි. හිමෙන් පිරුණු පසුබිමක් සිහි ගන්වන ත්රිමාන රූ සහිත වීදුරු බෝලයක් අත දරාගෙන මරණාසන්නව වැතිර සිටින ඔහුගේ අතින් ඒ ගිලිහී යන්නේ මරණය ඔහු කරා පැමිණෙද්දීම ය. ‘Rose Bud’, නැත්නම්, ‘රෝස කැකුළ‘ යන්න ඔහු මුවින් ගිලිහෙන අවසන් වදන වෙයි. මරණය ඔහු වෙත එද්දීම ඔහු මුවින් ගිලිහුණු මේ වදන සංඥා කරන ...
ජීවිතය සුන්දරයි! (ජීවිත සිනමාව) සිනමා කතිකා (රිවිර සිනමා කොලම- 11)“ඔයා හරිම හොඳ කොලු පැටියෙක්! දැන් නිදාගන්න. ඔයාට ලස්සන හීන පෙනේවි! සමහර විට අපි දෙන්නම දකින්නෙ හීනයක් වෙන්නැති. සමහර විට, මේ හැම දෙයක්ම හීනයක් වෙන්නත් පුළුවන්. අම්ම අපි දෙන්නම උදේට ඇහැරවාවි. එයා අපි දෙන්නටම බිස්කට් එක්ක කිරි හදල දේවි!“ගුයිඩෝ විසින් සිය පස් හැවිරිදි සිඟිති පුතු ජොසුවා හමුවේ මෙම වදන් පවසන්නේ ඔහු නින්දට යන්නට සූදානම් වද්දී ය. ඒ ...
පළමු පෙමක ‘සිහින‘ මතක... (ජීවිත සිනමාව) සිනමා කතිකා (රිවිර සිනමා කොලම- 10)ඔකේ යනු දසවන වියට පා තැබූ, යොවුන් වියේ දොරටුව දෙසට පිය නගන දැරියකි. මුක්හ්සින් යනු සිය වැඩිමල් සොයුරා සහ නැන්දනිය සමග පාසැල් නිවාඩු සමය ගත කරන්නට ඔකේගේ ගම්මානයට පැමිණෙන දොළොස් වියැති පිරිමි ළමයෙකි. කොල්ලන් සමග උරෙනුර ගැටෙමින්, කෙල්ලන්ගේ ‘ළදරු‘ සෙල්ලම් පිළිකෙව් කරමින්, සෙල්ලමට වැටෙන ඔකේට හදිසියේම මුක්හ්සින් මුණගැසෙන්නේ පිට්ටනියේ දී ය. ඉතා ඉක්මණින් මිතුරු වන දෙදෙන, එකිනෙකාට ...
සැදූ මවක් වෙත සෙනෙහසින්! (ජීවිත සිනමාව) සිනමා කතිකා (රිවිර සිනමා කොලම- 9)රොජර් ලියුන්ග් යනු අවිවාහක මැදි වියැති හොංකොං ජාතික සිනමා අධ්යක්ෂවරයෙකි. ඔහු, සිය පවුලේ මෙහෙකාරිය ලෙස වසර ගණනාවක් සේවය කළ, චුන්ග් චුන් නැමති, වයස්ගත මෙහෙකාරිය සමග හොංකොං පුරයේ තට්ටු නිවසක වාසය කරයි. සිය චිත්රපට නිෂ්පාදන කටයුතු සඳහා නිතර පීකිං නගරය කරා දුවමින්ද, විවිධ රැස්වීම් ආදියට සහභාගි වෙමින් ද දිවි ගෙවන රොජර්ට නිවසේදී මුණගැසෙන චුන්ග් පෙනෙන්නේ, සිය අහර සරි ...
දුවන්න ලෝලා දුවන්න! (ජීවිත සිනමාව) සිනමා කතිකා (රිවිර සිනමා කොලම- 8)ලෝලාට සිය පෙම්වතා වන මන්නිගෙන් හදිසි දුරකථන ඇමතුමක් ලැබේ. අපරාධයක් අවසානයේ ලැබුණු මාර්ක් ලක්ෂයක මුදල් බෑගය රැගෙන ඔහුගේ පාතාල නායකයා වෙත ඒ රැගෙන යන්නට ලෝලා නොපැමිණීම හේතුවෙන් උමං දුම්රියක ගමන් කරන්නට මන්නිට සිදුවූ බවත්, හදිසියේම ටිකට් පරීක්ෂකවරයා පැමිණීම නිසා ලහිලහියේ දුම්රියෙන් බැස ගනිද්දී ඔහු අතින් මුදල් බෑගය මගහැරුණු බවත්, දුම්රියේ ගිය හිඟන්නෙකු අතට ඒ පත් වනු ඔහු ...
ආදරයට අලුත් වදනක් (ජීවිත සිනමාව/ රිවිර සිනමා කොලම - 7) සිනමා කතිකා ඇනා සහ ජෝර්ජස් යනු ප්රංශයේ ප්රධාන නගරයක තට්ටු නිවාසයක දිවි ගෙවන අසූ විය ඉක්මවූ විවාපත් යුවළකි. විශ්රාමික පියානෝ ගුරුවරුන් වන ඔවුන්ගේ දියණිය ඊවා විවාහ වී නිවස හැර ගොසිනි. අතීතයේ සිය ශිෂ්යයන් ලෙස පියානෝ වාදනයට අත් පොත් තැබූවන් විශිෂ්ඨ වාදකයින් ලෙස ලබා ඇති ප්රගතිය දකිමින් සතුටු වන මෙම මහළු යුවළ හුදකලා නිවෙස තුළ එකිනෙකාගේ අවැසියාවන් විමසා බලමින් සිය ජීවිතවල සැඳෑ ...
දෙව්ලොව දරුවෝ (ජීවිත සිනමාව / රිවිර සිනමා කොලම - 6) සිනමා කතිකා අලී කුඩා නව හැවිරිදි දරුවෙකි. සිය ආදරණීය සත් හැවිරිදි නැගණිය සාරාගේ ඉරිණු සපත්තු යුවළ අලුත්වැඩියා කරගත් විගස ඔහු නිවස කරා දිව යන්නේ පසුදා අලුයම පාසැලට යන්නට නොනිත් ආසාවකින් මග බලා සිටින ඈ සතුටු කරනු රිසියෙනි. අතරමග කුඩා වෙළඳ සැළක අම්මා වෙනුවෙන් අර්තාපල් මිලට ගන්නට නතර වන නිමේෂය ඒ බලාපොරොත්තුව තමන් වෙතින් ඉවත් කරන්නට හේතු සාදනු ඇතැයි ඔහු මොහොතකට හෝ සිතන්නේ ...
හුස්ම (ජීවිත සිනමාව - රිවිර සිනමා කොලම -5 ) සිනමා කතිකා මහල්ලකු වන විෂාරේ මහා රාෂ්ටයේ ඈත දුෂ්කර ගම්මානයක සිට සිය අට හැවිරිදි මුණුපුරා වන පර්ෂුරාම්, නැතිනම් සුරතල් වදනින් ඇමතෙන පර්ෂා, සමග බොම්බාය නගරයට පැමිණෙයි. ඔහු අත වන්නේ සිය මුණුපුරාගේ ඇස් විශේෂඥයකු වෙත පෙන්වීම සඳහා ගම් පෙදෙසේ වෛද්යවරයකු වෙතින් ලද තුණ්ඩු කැබැල්ලකි. නගරයට කෝඩුකාරයින් වන ඔවුන් දෙදෙනා සමග තනි නොතනියට එන, පර්ෂාගේ මාමා කෙනෙකු වන, දිවාකර් නැමති තරුණයා ද ඔවුන් සමග ...
එකෙකුවත් අඩු නැතිව! (ජීවිත සිනමාව - රිවිර සිනමා කොලම -4 ) සිනමා කතිකා චීනයේ අතිදුෂ්කර පෙදෙසක පිහිටි ෂුයිකුවාන් ගම්මානයේ ඇති කුඩා පාසලක සිටින එකම ගුරුවරයාට හදිසි කටයුත්තකට මසක පමණ නිවාඩුවක් ලබා ගන්නට අවශ්ය වේ. පාසැලේ කටයුතු බලා ගන්නට කිසිවකුත් නොමැති තැන ගම්මුලාදෑනියා ඒ සඳහා කැඳවාගෙන එන්නේ පාසැලේ දරුදැරියන්ට වඩා තරමක් වයසින් වැඩි, දහතුන් වියැති, වෙයි මින්ෂි නමැති දැරියයි. ඉගැන්වීමට ඒ තරම් දේ නොදන්නා ඇය, මසක් අවසානයේ ලැබෙන බවට පොරොන්දු වූ මුදල වෙනුවෙන්, ...
“මගේ ජීවිතය මට දෙන්න!“ (ජීවිත සිනමාව - රිවිර සිනමා කොලම 03) සිනමා කතිකා 1960 වර්ෂයේදී බෙංගාලි සිනමාවට එක් වුණු රිත්වික් ඝටක්ගේ ‘මෙගා ධක තාරා‘ (The Cloud Clapper Star - වළාකුලෙන් වැසුණු තාරකාව‘) චිත්රපටයේ ප්රධාන චරිතය වන නීතා, සිය කැපකිරීම්වලින් පිරුණු ජීවිතය කෙළවර, ක්ෂය රෝගය වැළඳීම නිසා, නිවසින් බොහෝ දුර කඳුකර සාත්තු නිවාසයක නතර කිරීමෙන් අනතුරුව සිය වැඩිමහල් සොයුරා අභියස ‘මගේ ජීවිතය මට දෙන්න‘ යැයි කියමින් වැළපෙන්නට පටන් ගනියි. චිත්රපටය මුළුල්ලේම අප දැඩි ලෙස ...
(රිවිර සිනමා කොලම -2) - ජීවිතය ‘චොකලට් පෙට්ටියකි‘! සිනමා කතිකා “මගෙ අම්මා හැමදාම කිව්වෙ ජීවිතේ කියන්නෙ චොකලට් පිරුණු පෙට්ටියක් කියල. ඔයා කවදාවත් දන්නෙ නෑ ඔයාට ලැබෙන්නෙ මොකක්ද කියල!“1994 දී තිරයට ආ රොබට් සෙමිකිස් අධ්යක්ෂණය කළ ෆොරස්ට් ගම්ප් (Forrest Gump) චිත්රපටයේ ප්රධාන චරිතය වූ ෆොරස්ට් ගම්ප් එක්තරා නගරයක බස් නැවතුමක බසයක් අපේක්ෂාවෙන් ඉන්නා අතර එහි දී හමුවන මගීන්ට සිය ජීවන වත ඉදිරිපත් කරයි. ඔහුගේ කතාව අතරතුර විවිධ පුද්ගලයින් එහි එන බස් ...
(රිවිර සිනමා කොලම - 1) සිනමාව ජීවන පැවැත්මක් ලෙස... සිනමා කතිකා 1980 දශකයේ එක්තරා දිනයක, රෝමයේ දිවි ගෙවන ඉතාලි සිනමා අධ්යක්ෂකවරයෙකු වන සැල්වටෝට සිසිලියේ දුර බැහැර වන සිය ගම් පියසේ විසූ ඇල්ෆ්රඩෝ නමැති මහළු මිනිසා මියගිය පුවත සිය මවගෙන් ලැබෙන ඇමතුමක් මගින් අසන්නට ලැබේ. ඒ පුවත ඔහුට සැළ කරන සැල්වටෝගේ පෙම්වතිය ඇල්ෆ්රඩෝ යනු කවුරුන්දැයි ඔහුගෙන් විමසයි. 1988 වර්ෂයේ නිෂ්පාදිත ‘සිනමා පැරඩීසෝ‘ නමැති, ගුසෙප් ටොර්නටෝ විසින් අධ්යක්ෂණය කරන ලද, විචිත්ර සිනමා පටය ...
අබ්බාස් කියොරස්තාමි සමග සම්මුඛ සාකච්ඡාවක්: " නව දේවල් සොයා යෑමේ ගමන මුණ ගැහෙන්නේ කෙටි චිත්රපටවල සහ අධ්යක්ෂකවරයෙකුගේ කුළුදුල් සිනමා කෘතිය තුළයි“ සිනමා කතිකා කියොරස්තාමිසිනමාකරුවකු මතු නොව කවියකු, චිත්ර ශිල්පියෙකු සහ ඡායාරූප ශිල්පියෙකු ද වූ අබ්බාස් කියොරස්තාමි වසර 76 ක සිය දිවි ගමන නිමා කළේ ය. ඉරාන සිනමාව වෙත ලෝකයේ අවධානය යොමු කරගන්නට මුල් වූ සිනමාකරුවන් අතර ඔහු ප්රමුඛයෙකි. එපමණකුදු නොව, ‘කතුවර සිනමාව‘ පිළිබඳ කතා බහේදී ද, 70 දශකයේ නැගී ආ ‘ඉරාන නව සිනමා රැල්ල‘ පිළිබඳ සාකච්ඡාවේදී ද ඔහුගේ නම පෙරමුණෙහි වේ. 1997 වර්ෂයේදී ...
සිනමා විදසුන (පළමු පියවර) : ඇගේ ඇස අග - රළු බසින් සුමට බසට... සිනමා කතිකා පූර්විකාවගං වතුර බැස ගොසිනි. පුපුරා හැලුණු සාලාව ද නිසොල්මන් වෙමින් සිටියි. ඒ සියලු ස්වභාවික හා අස්වාභාවික විපත් අතරතුර සිනමා තිරයේ ටික දිනක් දිලුණු 'ඇගේ ඇස අග' සිනමා පටයද සිය කෙටි දර්ශන සමය නිමා කරන්නට නියමිත ය. 'ඇගේ ඇස අග' පිළිබඳ මෙම ලියවිල්ලට ආරම්භය තබන්නට යෙදුණේ අනාරාධිතවම ගොඩ වැදී එහි මාධ්ය දැක්ම නැරඹූ විගසම ය. එහෙත් එය නිසි පරිදි නිමවන්නට පෙර ...
සිංහ-ලේ! සිනමා කතිකා මට තියෙන්නෙ සිංහ -ලේහැබැයි එකෙක් දෙන්නෙක් දානවමයි ව-ලේ!මට තියෙන්නෙ සිංහ -ලේහැබැයි බුදු බණත් දානව කැ-ලේ!ඔව් අ-ලේ! මං බො-ලේ! ඉන්නේ තවමත් කැ-ලේ!මට තියෙන්නෙ සිංහ -ලේහැබැයි බඳිනකොට බලනවමයි කු-ලේ!මට තියෙන්නෙ සිංහ-ලේහැබැයි බැන්ඳට පස්සෙත් බලනව තියෙනව ද -ලේ!ඔව් අ-ලේ! මං බො-ලේ! ඉන්නේ තවමත් කැ-ලේ!මට තියෙන්නෙ සිංහ -ලේහැබැයි ගෑණු ටික යවනව අරාබියෙ වා-ලේ!මට තියෙන්නෙ සිංහ-ලේහැබැයි පැටව් මැරෙනව හේතු නැතුවත් කැ-ලේ!ඔව් අ-ලේ! මං බො-ලේ! ඉන්නේ ...
සිනමා සම්මාන: තීන්දු, තීරණ, වේදනා සහ ‘පොර ටෝක්‘ සිනමා කතිකා ප්රවේශයකේ සරා හිරු සිනමා සම්මාන, දෙරණ සිනමා සම්මාන සහ ඕසීඅයිසී සිනමා සම්මාන උළෙලවල් මේ වසරේ පැවැත්වී අවසාන ය. ඒ කොළඹ ජාත්යන්තර සිනමා උළෙල දෙවන වර ප්රේක්ෂකයා අභිමුවට ආ ආසන්න කාලයේ දීම ය. යාපනයේ ජාත්යන්තර සිනමා උළෙලක් පළමුවරට පැවැත්වුණේ ද මේ සියල්ලට මොහොතකට පෙර ය. ඒ අතරතුර විවිධ කෙටි චිත්රපට උළෙල පැවත්වී අවසන්ව හා පැවැත්වෙමින් ද තිබේ. ඒ අනුව මේ එක්තරා ...
‘කැමොෆ්ලාජ් යුක්තිය‘ට එදිරිව ‘කලාකෘතිමය කැමොෆ්ලාජය‘: සමකාලීන ශ්රී ලාංකික කලා භාවිතය ඇසුරින් කෙරෙන විමසුමක් සිනමා කතිකා (2013 ජූලි මස දී සිඩ්නි විශ්වවිද්යාලයීය නීති පීඨයේ පැවති උසස් පර්යේෂණ සමුළුවට මවිසින් ඉදිරිපත් කළ පත්රිකාව සඳහා කළ දේශනයේ සෘජු සිංහල පරිවර්තනය)මේ සමුළුවට මගේ පර්යේෂණ පත්රිකාව භාරගත්තට පස්සෙ, ගිය සතියෙ මැද මේ සමුළුවේ වැඩ සටහන මට ඊ-මේල් එකකින් ලැබුණ. ඒකෙ තිබුණු හැටියට මගේ පර්යේෂණය ගැන මම කතා කරන්න නියම වෙලා තිබුණෙ අද උදේ තිබුණු ‘Violence and Media’ කියන තේමාව ගත්තු ...
නිහඬතාව: ශ්රී ලාංකික සිවිල් යුධ සිනමා කෘතිවල දී අවියක් ලෙස සිනමා කතිකා (2013 වර්ෂයේ ජූලි මසදී සිංගප්පූරු ජාතික විශ්වවිද්යාලයේදී පැවති අන්තර් අාසියානු සංස්කෘතික අධ්යයන සමුළුව වෙත ඉදිරිපත් කළ ශාස්ත්රීය පත්රිකාවෙහි සිංහල පරිවර්තනය)වන්නිහාමි - පුතු පිළිබඳ උභතෝකෝටිකය හමුවෙහි...1988 -89 වකවානුවේ එක්තරා දිනක මගේ නිවසට පැමිණි මගේ ඥාති සීයා සහ ආච්චිටත්, ඔවුන් දෙදෙනාගේ දරුවන්ටත් (බාප්පලාටත්), විදුලිය නොදැල්වූ, ලාම්පු එළිය අවම කළ කාමරයක් තුළ නවාතැන් දුන් මගේ තාත්තීගේ ක්රියා කලාපය මට අද මෙන් මතක ය. ...
(ප්රසූත) මරණින් මතු ජීවිතය සිනමා කතිකා එක් මවකගේ කුස තුළ දරුවන් දෙදෙනෙක් වැඩෙමින් සිටිය හ. එක් මොහොතක එකෙකු අනෙකාගෙන් මෙසේ ඇසී ය.“උඹ ප්රසූතියෙන් පස්සේ ජීවිතයක් ගැන විශ්වාස කරනවා ද?“ අනෙකා පිළිවදන් දුන්නේ, “ ඇයි? ඇත්තටම ඔව්. ප්රසූතියෙන් පස්සෙ යමක් තියෙන්නම ඕනෙ. සමහර විට අපි මෙතන ඉන්නෙ පස්සෙ කාලෙක අපි ඉන්න විදියට සූදානම් කරන්න වෙන්න ඇති.““විකාර!“ පළමුවැන්නා කතා කරන්නට විය. “ප්රසූතියෙන් පස්සෙ ජීවිතයක් නෑ. මොන වගේ එකක් ...
මහින්ද රාජපක්ෂ පාක්ෂිකයින් වෙත අඬා වැලපෙමින් කරන පාපොච්චාරණයක් සිනමා කතිකා දයාබර හිත මිතුරනි,අට වෙනිදා ලංවන විට, දිනෙන් දින ඔබ පිරිස ගෙනෙන අදහස් දකින විට, මා අන්ත ගුණමකුවකු බව මට හැඟෙන්නට පටන් ගෙන තිබිණි. ගඟකට පැන දිවි නසාගන්නට තරම් මගේ හිත් වේදනාව වැඩිවී තිබුණු අද උදෑසන, ඇස් දෙකෙන් කඳුළු බේරෙමින් තිබෙන විට හදිසියේම මා වැනිම අසරණයකු ලියා තිබුණු පහත ලියවිල්ල ෆේස්බුකියේ තිබී මගේ නෙත ගැටිණි.මෙය මගේ ද හෘද සාක්ෂියේ වේදනාවයි. අවාසනාවට ...