ධනය බෙදී යන ආකාරය ගැන ඇතැම් අය වාද විවාද කරති. ඕනෑම දෙයක් බෙදීම නිසා දුර්වල වන්නේය. වැඩි කිරීම සහ එකතු කිරීම නිසා දියුණු වන්නේය. ධනය බෙදනවා වෙනුවට ධනය ආයෝජනය කළ යුතුය. එය හරියට බිත්තර වී තමන් ළඟ ගොඩ ගසාගෙන නොසිට වැපිරීම වැනිය. -සුමනදාස සමරසිංහ, 1979 ඔක්තෝබර් 1 චිත්ත ධර්ම විද්‍යා පත්‍රය ...

කලකට පෙර මම දාන් ලෑල්ලේ ඉත්තෙක් වී සිටියෙමි.  එක එක්කෙනා අදින අදින පැත්තට මම ඇදී ගියෙමි. වතාවක් කෙනෙක් මාව ඉදිරියටම තල්ලු කරගෙන ගියේය. මම ද ඉතා සතුටින් කොටුවෙන් කොටුව පනිමින් ඉදිරියටම ගියෙමි. මේ අතර මාව තල්ලු කරපු පුද්ගලයා දාන් සෙල්ලම කියාදුන් මහත්මයා සමඟ අමනාප විය. ඔහු මාවත් පස්සට අදිමිනි ඉදිරි ගමන පස්සට හැරවීය. මම දාන් ලෑල්ලේ අන්තිම පේලියේ ඉතිරි වුනෙමි. ...

අපි අද කරන දේ අනුව අපට අනාගත පල විපාක භුක්ති විඳීමට සිදුවීම සාමාන්‍ය නීතියයි. එහෙත් අනාගතයේ සිදුවිය හැකි යමක් අද අපිට කරන්නට සිදුවීමක් සත්‍යයක් විය හැකිය. අනාගතයේ දී ඔබ ලබන්නට බලාපොරොත්තුවන ඉලක්කය වෙත ඔබේ ඇදී යෑම සඳහා ඔබ අද කරන වැඩ කටයුතු මහා පුදුම අන්දමින් ස්වයං ක්‍රියාකාරී භාවයකින් යුක්තව හැඩ ගැසේ. -සුමනදාස සමරසිංහ, 1979 ඔක්තෝබර් 15 චිත්ත ධර්ම විද්‍යා පත්‍රය ...

ඔබේ සිත හදා ගත යුත්තේ ඔබමය. සිත හදාගන්න බැහැයි කීම ඔබේ තීරණයක් මිස සත්‍යයක් නොවේ. දුක් ඕනෑ නම් දුක ගැනම සිතන්න. සැප ඕනෑ නම් සැප ගැන සිතන්න. මරණය ගැන සිතීමට පෙර හොඳින් ජීවත්වීම ගැන සිතන්න. මරණය ගැන නොසිතුවත් මරණය නියමිත වේලාවට සිදුවෙනු ඇත. එක නරක පුරුද්දක් ජයගන්න. එවිට ඉතිරිය පහසු වේ. රෝගයකින් සුවය ලබන තුරු නිරෝගිකමේ අගය වැටහෙන්නේ නැත. ...

අප ඉපිද සිටින සමාජය පුරුදු වී සිටින්නේ සෑම සියළු දෙයක්ම තමන්ගෙන් පිටස්තරව ඇතැයි සිතීමටය. ධන සම්පත්, ඥාන සම්පත් හා ගුණ නුවණ ආදිය අපට ලබාගත හැක්කේ බාහිර කරුමයක, වාසනාවක බලයෙන් යයි සිතීමට අපට පුරුදුකර ඇත. ආගම ධර්මය අතින් පවා දිව්‍ය ලෝක සැප සම්පත්, බ්‍රහ්ම ලෝක හා නිවන ආදී ලෝකෝත්තර තත්වයන් පවා ඇත්තේ අප තුල යයි කියා කිසිවෙකු උගන්වන්නේ නැත. මේ හේතුව ...

ඔබ පස් යට තැන්පත් කළ මල් ඇටයකට වඩා ශක්තිමත් පුද්ගලයෙකි. එහෙත් නිතරම “මේකෙන් ගොඩ එන්නෙ කොහොමද?” අසමින් ඔබ ලතවෙයි. මල් ඇටයක් එසේ ප්‍රශ්න කරන්නේ නැත. කුඩා මල් ඇටයක් තුල තිබෙන ශක්තියට වඩා ප්‍රබල ශක්තියක් ඇති මිනිසා මල් ඇටය මෙන් තමා තුල ඇති සුවඳ විහිදුවා ගැනීමට හා පස් තෙරපා මතුපිටට එන්නට වෑයම් නොකරන්නේ කාගේ වරදින් ද? මිනිසෙකුගේ වාසනාව යනු ක්‍රියාශීලීවීමයි. ඔබේ ...

ඔබ දිනපතා උදේ හවස සිතන්නේ ඔබ කොහොම කෙනෙක් කියාද? ඔබ අන්න ඒ පුද්ගලයා බවට ක්‍රමයෙන් පරිවර්තනය වෙයි. නිතරම අනුන් ගැන සිතමින් කාලය ගෙවන පුද්ගලයා ඒ අයගේ තත්වයට වැටේ. ඔබේ සිතට වංචා නොකරන ඔබව හොර බොරු වංචාවලින් රවටන්නට අන් කෙනෙකුට නොහැකියි. ඔබ මුළුගැන්නී සිටින්නේ ඔබේම නරක චේතනා නිසාය. හොර බොරු වංචා නොකරන අයට සැඟවී සිටින්නට හේතුවක් නැත. ඕනෑකමක් ද ඇති නොවේ. ...

දියුණුවන පුද්ගලයා දියුණුවන මාර්ග කියා දෙන විට එයට සවන් දෙයි. දියුණු නොවන පුද්ගලයා අනවශ්‍ය හා තමන්ට හෝ අන් කෙනෙකුට පලක් නොවන වාද විවාද වල එල්ලෙයි. ප්‍රශ්නයට අදාල නොවන විස්තර දැන ගැනීමට ඔහුට ඕනෑ කෙරේ. අඹ ගෙඩියේ ඇඹුල් රස, පලු වීර වල පැණි රස හෝ උක් ගසේ ඇති රසය ඒවාට ලැබුනේ මහ පොළවේ ඇති රසයෙනි. මෙහි ඇත්ත නැත්ත බැලීමට මහ පොළවෙන් ...

1. අවශ්‍යයෙන්ම කළ යුතු රාජකාරිය කුමක්ද කියා දැන ගෙන, එය පැහැදිලි කොට කියා දී නැවත අදහස් වෙනස් නොකරන පුද්ගලයාට කාගේත් සහයෝගය ලැබේ. 2. හැම සේවක සේවිකාවක්ම උසස් පහත්කම් හෝ පඩි විෂමතා වලින් හෝ වෙනසක් නොමැතිව, ඔවුන් සපයන සේවයට අවශ්‍ය පුද්ගලයන් ලෙස ඔවුන්ව සලකා ගරුකරන ලොක්කාට කවුරුත් කැමතියි. 3. උසස් සේවය දැක දැක නිහඬ නොවී පැසසුම් හා උසස්වීම් ලබාදෙන ලොක්කා නියම ...

ඔබ ළඟ ඇති නරක පුරුදු නැති කරන්නට අවශ්‍ය යැයි කියමින් හැමදාම පසුතැවිලි වනවා වෙනුවට වෙනත් හොඳ පුරුදු ඇතිකර ගන්න. එවිට ඒ හොඳ පුරුදු විසින් අර නරක පුරුදු වනසා දමනු ඇත. -සුමනදාස සමරසිංහ, 1979 ජූනි 15, චිත්ත ධර්ම විද්‍යා පත්‍රය ...

අපි නිතරම ආදරය කරන්නේ අපිටමය. අන් කෙනෙකු පිළිබඳ ආදරයක්, පිවිතුරු ප්‍රේමයක් කියා අප රැවටෙන්නේ අපේම සිතේ අන් කෙනෙක් ගැන පහළ වූ සිතිවිල්ලකටය. අපි දරුවෙකුට ආදරය කරන්නේ ඔහු සුරතල් කිරීමෙන් අපි ලබන වින්දනය නිසායි. අනුන්ට පිහිට වීමේ මුවාවෙන් අපි සමාජසේවා කටයුතු කරන්නේ අපේම සතුට සඳහාය. මම දේශන පවත්වන්නේ කරුණු කියා දීමට ඇති තදබල ආශාව නිසාය. එයින් මා සතුටක් ලබන්නේ නැත්නම් දේශන ...

ලෝකයේ හරි මැද කොතැනක දැයි කෙනෙකුගෙන් ඇසූ විට තමා ඉන්නේ ලෝකයේ මැද යයි ඔහු පැවසුව හොත් එය වැරදි යයි කිව නොහැක. තවත් කෙනෙකුට ද එය එසේම කිව හැකිය. ඒ හැම දෙනාටම ලෝකය සතු හෙයිනි. ඒ එක් කෙනෙකුටවත් වෙන විශේෂ සුදුසුකම් අවශ්‍ය නැත. අත්තන, වහ කදුරු, නියඟලා, සුදු හඳුන්, වැල් මී, සමන් පිච්ච ආදී ගස් වැල් මල් කියා වෙන් කර කියතත්, ...

පළමුකොට අපි ඔබට එම බලගතු වචන හත කියා දී ඉන්පසු ඒ ගැන විස්තර ඉදිරිපත් කරමු. කෝටිපතියන්ගේ අර්ථ සිද්ධියට උපකාර වූ එම වචන හත මෙසේයි: “මා කරන වැඩෙන් අනුන්ට සිදුවන යහපත කුමක්ද?” අනුන්ට යහපතක් කිරීම හොඳ වැඩක් බව අප දැන සිටි නමුත් එය මෙලොවම විපාක දෙන බලගතු චේතනාවක් බව වැඩි දෙනෙකු දැන සිටියේ නැත. හැම හොඳ දෙයක්ම පිනක් හැටියට හා පරලොවට ...

සර්වෝදය ව්‍යාපාරය ආරම්භ කළ කාලයේ දී එය කඩාකප්පල් කර දැමීමට ඉදිරිපත් වූයේ පිටරැටියෝ නොව අපේම සිංහල අයියලා බව “දෙල්ගහ යට ගෙදර විප්ලවයෙන්” පැහැදිලි වේ. එහෙත් අද එම ව්‍යාපාරයෙන් ඵල නෙලා ගන්නේ අහිංසක සිංහල ගැමියන්ය. හොඳ කටයුතු වලට හරස් කපන හා බාධා කරන, සහයෝගය දීමට ඉදිරිපත් නොවෙන සිංහලයා නරක දෙයකට, ලේ සෙලවීමකට විරුද්ධව කතා කිරීමට මැළිවේ. අසූහාරදහසක් ධර්මස්කන්ධය හැමදාමත් අසා සිටින ...

කූට උපාය මාර්ග වලින් මහජනයා රවටා බඩ වියත රැක ගන්නා අය සිටිති. ඔවුන්ගේ උපායයන් විවිධය. පාරේ යන අයෙකු සමඟ කතා කරමින් පරණ දැන හැඳුනුම්කම් ගැන කියා හිතවත් දන්නා හඳුනන අයෙක් බව පෙන්වා ඉන්පසු මුදලක් ඉල්ලයි. මුදල ඉල්ලන්නේ හදිසි උවමනාවකට සුළු ගණනක් මදි වූ බව කියමිනි. මිනිසුන් මුලා කරන අයගෙන් බොරු ශාස්ත්‍රකරුවන්, අත බලා සාප කරන්නන්, මහාචාර්ය පට්ටම් තමන් විසින් තමන්ට ...

කුමන සිතක් හෝ සත්‍යය ලබාගැනීමට සූදානම් වෙනතුරු එය ලබන්නේ නැත. බලාපොරොත්තුව ජීවිතය සමඟ ගමන් ගනියි. එය නතරවන්නේ මරණයෙනි. ප්‍රබල හේතූන් ප්‍රබල ක්‍රියාවන් සිදු කරයි. නිහතමානී බව ඉහළම ගුණාංගයයි. එක හොඳක් කිරීම තව හොඳක් ලැබීමට සුදුසු වන්නේය. සෑම මනුෂ්‍යයෙකුගේම ක්‍රියාව යනු ඔහුගේම රූපය පිළිබිඹු කිරීමකි. ජීවිතයේ එක්තරා නීතියක් ඇත. එනම් එක් දොරක් වැසෙන විට තවත් දොරක් ඇරේ. වැඩකිරීම උත්තම වූත් පාරිශුද්ධ ...

ස්වයං යෝජනා වලින් කෙනෙකුගේ හැඟීම් හා ගතිගුණ පමණක් නොව මුළු ශාරීරික තත්වයම වෙනස් කළ හැකිය. අපේ සිත් සතන් වල අරටු බැස ඇති මිථ්‍යා විශ්වාසයන් ඇතැම් විට වහා පලදෙන ස්වයං යෝජනාවන් හැටියට අත්දැකීමට හැකිය. අසුබ නිමිති හමුවී ගමනක් පිටත්වන අයෙකුට එම ගමන ඉතා අසාර්ථක එකක් වන්නේය. එයට හේතුව අසුබ නිමිති ගැන කාලයක පටන් යටි සිතේ පැවති විශ්වාසය නිසා එම පුද්ගලයා තමන්ගේ ...

ඔබට හොස්ස ළඟින් මැස්සෙක් ගිය සැනින් තරහ ඇවිස්සේ නම් එය ඔබේ මෝඩකමේ ලක්ෂණයකි. ඔබව තරහ ගැස්වීමට ඕනෑම මෝඩයෙකුට පුළුවන. ඒ ඔබ එම මෝඩයාටත් වඩා අන්ත මෝඩයෙකු නිසාය. උගතෙකු වීම යනු ඥානවන්ත වීම නොවේ. උගතා ඥානවන්තයෙකු ද වෙන්නේ ඉවසීම, කරුණාව, දයාව වැනි ගුණාංග නිසාය. තරහ ගැනීම වහාම ප්‍රතික්ෂේප කරමි. තරහ ගැනීමට ලැජ්ජා වෙමි. කේන්ති යෑම මෝඩකමේ ලක්ෂණයකි. තරහ බාර නොගෙන සිටීමට ...

මෙයා හිතන්නේ මෙයාට වැඩියෙන් දන්න අය වෙන නැත කියාය. මෙයා තරම් පන්ඩිතයෙක්, වැදගතෙක්, උගතෙක් නැතෙයි කියා මෙයා හිතේ තියාගෙන සිටී. මෙයා මහා කුලවතෙක් යයි සිතා අන් අය තුට්ටු දෙකක් නොවටිනා අය හැටියට සිතයි. මෙයා පොත පතට ගරහයි. වෙන එකක් තබා මෙයාගේ ලෝකය කොයි තරම් පුංචි ද කියාවත් මෙයා දන්නේ නැත. මෙයා අනුන්ට ගරහා සතුටු වෙයි. වාද කරනවා මිසක් අනුන්ට කන් ...

මෙතෙක් කල් ඉතා ආදරයෙන් ආරක්ෂා කරමින් රැක බලාගත් අනුන්ගේ කුලමල භේද තොගයකි. එක මිටියකට බැඳ තැන්පත් කර තිබේ. නෑයින්ගේ වැරදි, උස් මිටිකම්, ඇද පළුදු, අල්මාරියකින් එකක් පමණ (ඉතා සුරක්ෂිතව තිබූ නිසා) අළුත්ම තත්වයේ ඇත. අහළ පහළ උදවියගේ සිත රිදවීම සඳහා උපයෝගී කරගත් ඇනුම්පද (කැසට් කළාට වඩා හොඳින් නැවුම් තත්වයක) තිබේ. හිතවතුන් දියුණුවනවාට බියෙන් උඩින් හොඳ මුහුණ පෙන්වා යටින් අදින ලද ...

Previous Page