කැමතිම සුත්‍රය මා කුඩාකාලයේ මට තිබුණු ගැටළුවක් මෙය මා නිතරම අම්මගෙන් අහනවා, අම්මෙ මම කොමද ආවේ කියල,අම්ම අරං ආවා කියනවා, එනම් අම්මා ආවේ ආච්චි ඕම ඔන්න කතාව දුර දිග ගිහිං අම්මට සුපිරි ඇණයක් වෙනවා, මට තාමත් අම්මා ඒගැන කියනවා, ඕකට මුල කාරණය තමා මම ආවේ කොමද?.. මේ සරළ වගේ පේන ගැටළු සහිත පර්ස්නයක්,එයට අගනාම පිළිතුර ලැබුන එය බුදුදහම තුළ මනාව දක්වලා ...

පවෙන් මිදෙන්නට සිත් ඇති වෙන්නයි අගනා ලිපි පෙළක් සියලුදෙනා වෙත..පවෙන් මිදෙන්නට සිත් ඇති වෙන්නයි.. නිදුක් නිරෝගී බව ලැබ ගන්නයි.. බව දුක දුරු කර ගන්නයි..කියවන්න සිතට ගෙන ක්‍රියා කරන්න.. ඔබ මෙතෙක් කල ක්‍රියා කෙබදුදැයි ඔබටම වැටහේවි කර්ම විපාක මෙතැනින් බාගත කල හැකිය තෙරුවන් සරණයිසංජය කළුපහන ...

බුද්ධගයා අරගලයේ අප්‍රකට තොරතුරු අනගාරික ධර්මපාල මහත්මයා අපට මතක් වනුයේ ජන්ම දිනයට නිදහස ගැන කතා කරනා කොට පමණි,එතුමා නිදහස් කල ජුජනිය ස්ථානයක් ගැන අප්‍රකට තොරතුරු බිදක් රොහාන් එල්. ජයතිලක මහත්මා බුදුසරණ පුවත් පතට සපයාතිබුන මෙය ඉන් උපුටා ගැනීමකි, භාග්‍යවතුන් වහන්සේ බුද්ධත්වය ලද භාරතයේ බිහාර් ප්‍රාන්තයේ ගයා දිස්ත්‍රික්කයේ පිහිටි බුද්ධගයා මහා විහාරය අනාදිමත් කාලයක සිට ශ්‍රී ලංකාවේ භික්‍ෂූන් වහන්සේ සහ සැදැහැවතුන් ගේ වන්දනාවට පාත්‍ර ...

කට පරිස්සම් අද කතා කරමු කට ගැන,ඇස(2) කණ(2) නාසය(පුඩු2) අනෙක් අගපසගයන් තුලින් කරනා කරුණු කරනා එක් කටකින් පතිචාර දක්වන විට කොතෙක් ප්රෙවේසම් විය යුතුද,එම ප්‍රවේසම් වීමෙන් තමුන්ට නිහඩව කුසල් රැස්කරන්නට හැකියාවක් ලැබෙනවා,එසෙය් නොකිරීමෙන් විපාක ලැබෙනවා, උදාහරණයක් සමගින් අප කට ගැන කරනා කීපයක් දැනගමු “ කෝකාලික “ යනු දේවදත්ත හිමියෝ ශිෂ්‍ය භික්‍ෂූන් වහන්සේ නමකි. උන්වහන්සේ අගසව් සැරියුත්- මුගලන් මහරහත් දෙනම පිළිබඳ වෛරයෙන් ...

ඇසුරට සුදුස්සා මා මෙලෙස වෙනස් වන්නට පෙර මාහට නොයෙක් මිනිසුන් මුණ ගැසුණා අප්‍රමාණ මිතුරන් සිටියා කලක්යත්ම මා කරනා කියන කටයුතු වෙනස් කලා,එහි ප්‍රතිපල ලෙස මිතුරන් මාවහැරගියත් හිතවත් අයවලුන් මා හැරගියේ නෑ, එමනිසාවෙන් අද කාලයේ ඇසුරු කරන්නට මිනිසකුව සොයන්න හරිම අමාරු කාර්ර්යයක් වුවත් ඔහුගේ ක්‍රියාවන් මානව සලක බැලුකල සුදුසු නුසුදුසු බව ඔබට තේරුම් ගන්නට හැකියාවක් එන්නට මෙම ලිපිය පල කරන්නට සිතුනා, පුද්ගලයෙකුගේ ...

නොතමෙන නිවස නොතමෙන නිවසක් හිතට සහනයක්,එවැනි තැනක් හදන්නට පටන් ගන්නට ආරම්බයක් ජීවත් වීම සඳහා අප විවිධ වූ තාලවලට නිවාස ඉදි කරනවා. ඇතැම් අය නිවසේ වහල සඳහා ශක්තිමත් සෙවිලි යොදා වැස්සෙන් ගේ ඇතුළත තෙමීම වළක්වා ගන්නවා. අපේ බුදුහාමුදුරුවෝ මෙම නිර්මාණය ශ්‍රාවකයාට ධර්මය දෙසීමට යොදාගෙන තිබෙනවා.මෙහිදී අපට පැහැදිලි කරන්නේ මනා ලෙස සෙවිළි කළ නිවාසය වැස්සෙන් නොතෙමෙන්නාක් මෙන් තම සිත රාගාදී කෙලෙස් ධර්මයන්ගෙන් නොතෙමෙන ...

බුදු දහම තුල රැදෙන්න කාටද ? අද මගේ ධර්ම දානයට මාතෘකාව අනුරුද්ධ සූත්‍රය යි.මෙයට හේතුව නම් අප ගත කරනා ජීවිතය තුල බුදු දහම වැඩියෙන් පිහිටා සිටිනුයේ කාසමගද,ලෝකය මිනිසා තාක්ෂනය හා මිල මුදල් බලය ආදිය සමග තරග වදින කොට මිනිස් සිත තුල පහන් සිතිවිලි සියල්ල පහත් සිතිවිලි බවට පත්වෙනවා, ඇයි එම වෙන්නේ කියල බැලුවොත් අප ගොඩක් දෑ එකතුකරන් සීමිත පරමනයක් බුක්ති විදිනවා, අසාවන් පොඩි බදින්න බදින්න ...

එන අකුසලය දුරලන්න උපායක් අද ලිපිය සිතට එන සිත හා ගැටෙන දහසක් සිතිවිලි තුලින් අකුසල් සිත්ඉවත් කරන්නට උදව් කරනා සරල වැඩක්,හිතනවා පින්වත් ඔබට උදව්වක් වෙයි කියල, බුදුන් වහන්සේ මගපෙන්වන්නේ සිත පවින් ඉවත් කරවාගෙන කුසලයට ම යොමුකර තබාගැනීමට පුරුදු පුහුණූ කරවීමට ය. මෙය එතරම් පහසු දෙයක් නොවන බව, ඒ සඳහා උත්සාහ කරන ඕනෑම කෙනකුට පැහැදිළි කරගත හැකිය. අපේ සිත්වල තිබෙන්නේ සිතට පුරුදු කළ දේ ...

ජීවිතය බබළවන මෙම දේශනාවෙන් බුදුරජාණන් වහන්සේ අගය කළ වටිනා සම්පත් පහක් ගැන සඳහන් වෙනවා. මෙම කරුණු පිළිබඳව සිහි නුවණින් සිතා බැලීම අපකාගේත් හිතසුව සඳහාම හේතු වන අයුරු සලකා බලන්න. ආයුෂය, ශරීරවර්ණය, ශරීර සුවය, යසස, සමගිසම්පත, යන මේ කරුණු සෑම දෙනාගේම පැතුමයි. නිකම්ම ප‍්‍රාර්ථනා කළ පමණින්ම මේ එකක්වත් හිමි නොවන බව බුදුදහමේ ඉගැන්වීමයි. දාන, ශීල, භාවනා පින්කම්වල නිරතවන ආකාර අනුව හිතේ පහල ...

සැපත නසන පිළිවෙත ඉත්ථි ධුත්තෝ සුරා ධුත්තෝ අක්ඛ ධුත්තෝ ච යෝ නරො ලද්ධං ලද්ධං විනාසේති තං පරාභවතෝ මුඛං සේහි දාරේහි සන්තුට්ඨෝ වේසියාසු පදිස්සති දිස්සති පරදාරේසු තං පරාභවතෝ මුඛං අතීත යොබ්බනෝ පෝසෝ ආනේති තිම්බරුක්‍ඛනිං තස්සා ඉස්සා න සුපති තං පරාභවතෝ මුඛං ති ශ‍්‍රද්ධා ගුණෝපේත කාරුණික පින්වත්නි. ධර්ම ශ‍්‍රවණය කිරීම හා දහම් පත පොත පරිශීලනය කිරීම මිනිසාගේ දෙලොව අභිවෘද්ධිය සඳහා උපකාරී වන්නකි. තථාගත දහමට සම ...

මහසොනගෙ පත්ඉරුව: පන්සල් කොයි බටද? මහසොනගෙ පත්ඉරුව: පන්සල් කොයි බටද?: සිං හල අප බුද්දගමිකයන් වන අතර එවකට ග්‍රාමීය සිංහල මිනිසා හා පන්සල අතර මහත් බැදීමක් තිබිණි,ප්‍රසිද්ද කරනා ...

මරණින් මතු II මරණින් මතු ජීවිතය ගැන පුරාණ ඉන්දියානු ඇදහිලි පෙර දක්වන ලද ඇදහිලිවලට වඩා තරමක් ඉදිරියට ගිය බවක් පෙනේ. ඍග්වේදයේ දැක්වෙන පරිදි හොඳ අය මරණින් මතු ස්වර්ගයට හෙවත් දෙව්ලොවට ද අනේ අය අපායට ද යති. ඍග්වේද යුගයෙන් ඇරැඹී බ්‍රාහ්මණ යුගය දක්වා පැවැති මෙම සංකල්පය උපනිෂද් යුගයේදී සංවර්ධනය විය. හෝම පූජා පවත්වා දන් දී තපස් ධර්මවල යෙදුණු අය ටික කලක් සසර සැරිසරා ...

මරණින්මතු I ඉපදෙන හැම කෙනාම මරණයත් රැගෙන නේ එන්නේ මරණයට පසු මොකද වෙන්නේ මෙය ගැන හොද ලිපියක් මට ලැබුණා එය ශාස්ත්‍රපති ආර්.ඩී. ශි‍්‍රයානි හේමලතා මහත්මිය ලියු ලිපිය පින්වත් සොහොදරයන් සමග බෙදාගන්නට අද දින මහසොනගෙ පත්ඉරුව තුළ පල කර සිටිනවා මරණය හා එයින් අනතුරුව පුද්ගලයාට සිදුවන දේ ආගම මගින් පුළුල් ලෙස අර්ථකතනය කොට ඇත. ඒ හෙයින් එකී කරුණ පිළිබඳ ආගම වෙත වැඩි ...

පෙර ආත්මයේ වෛර බැදී ආලය ගොඩ කලෙකට පසුව ඉඩක් ලැබුන පොඩි ලිපියක් කරන්නට,මෙය අහපු මුල්දිනයේම මෙය ගැන ලිපියක් කරන්නටම සිත්බැද ගත්ත එහි ප්‍රතිපලයක් විදිහට මෙය පින්වත් ඔබලාට ලබාදෙනවා, සමහරක් කුඩා දරුවනට පෙර ජන්මය මතකයට නැගෙන අවස්ථා ඇත එය පුනුරුප්පතිය සිදුවනවා කියන්නට ඔප්පු කරන්නට මීට වඩා සාක්ෂි අවශ්‍යවන්නේ නැත,තවද සමහර මිනිසුන් දුටුවම පෙළක් ස්ථාන වෙතයන විට හුරු ගතියක් දැනෙනුයේ පෙර ඇසුපිරු තැන් නිසාවෙනි, මිට අගනා ...

රහත් වුනත් වෙනස් නොවන පුරුද්ද දිනක් එක් දිළිඳු මිනිසෙක් තම නිවසෙහි දානයක් දෙනු පිණිස බුදුරදුන් වෙතින් එක් භික්ෂූන් වහන්සේ කෙනෙක් සමග නිවස කරා වඩමවාගෙන ගියේය. උන් වහන්සේ කුඩා හිමිනමකි. මෙසේ යන අතරමගදී, පාරේ තිබූ මඩ වළකින් බේරීම සඳහා උන් වහන්සේ වළට උඩින් පැන්නාහ. මෙයින් කලකිරුණු දායකයාගේ සිත ඊළඟ මොහොතේ වෙනස් කිරීමට මේ හිමියන් සමත් වුවද දායකයා මේ පුවත බුදුරදුන්ටද සැළකළේය. එවිට බුදුරදුන් දෙසුවේ අද ...

පන්සල් කොයි බටද? සිංහල අප බුද්දගමිකයන් වන අතර එවකට ග්‍රාමීය සිංහල මිනිසා හා පන්සල අතර මහත් බැදීමක් තිබිණි,ප්‍රසිද්ද කරනා නම් දානය හා මළ ගෙදරය මින් එහා ගිය බැදීම් පන්සල වටා ඇතිවිය,ගමේ සිටන ගුණවත් පුද්ගලයා,වෙදැදුරා,ගුරු හාමුදුරුවන්, මහා පුස්තකාලය,පාසල හා උසාවිය ආදී දෑ වෙනුවෙන් පෙනී සිටි තවද සිංහලයාගේ සශ්‍රීකත්වයේ මංගල්‍යය ලෙස දක්වන සිංහල අලුත් අවුරුද්දට පෙර දින නොනගතය ලබන්නට පෙර තම පවුලට හැකි ලෙස ...

ජයසිරි මහා බෝධීන් වහන්සේගේ අධිගෘහිත දේවතාව බුදු දහමේ දක්වන ප්‍රදාන විරුද්දවාදියා මාරයා ය අන්‍ය අගමිකයන්ගේ සාතන්/යක්ෂයා ලෙස දක්වන මොහුව පරදවන්නට මෑතකාලයේ කිසිවෙකු සමත් නොවින,මාරය,සාතන්,යක්ෂයා ආදී ලෙස හදුන්වන අනෙක් ආගමික නායකන් පවා මොහුව පරදවන්නට නොහැකිවිය,ගමේ ඉන්න වැඩකාරයා පවා වේලාව ආ කල දනින් වැටෙනු නිසැකය,මේ මාරයාගෙන් බුදු පියානන්වහන්සේට හා පෙර විසු බුදු රජුන්ටත් නොයෙක් පීඩා ඇතිකරඇත තවද සංයුක්ත නිකායේ ඝොධික ස්වාමින් වහන්සේගේ කථාවස්තුවෙන්ද ඡන්න ස්වාමින්වහන්සේගේ කථාවස්තුවෙන්ද මාරයා ...

තමාට තම මිස අන්සරණක් නැත අප ජීවිතය ගතකරන කාල සිමාව තුල නොයෙක් චරිත මුණගැසෙනවා "නානාත්ත කායා නානාත්ත සඤ්ඤා" මෙම වදන හි අර්ථය පසක් කරදෙන මිනිසුන් ඔබටහමුවී ඇත,හිතෙන්න පුළුවන් අමුතු ම්නිහෙක් ආදී කියන අවස්ථා ඇසෙන්නට දකින්නට ඇත,මා පුද්ගලිකව සිතන පතන ආකාරයට තවකෙකුගේ සිතිවිලි ක්‍රියාකාරකම් තමා හා සමාන ලෙස බලාපොරොත්තුවීම ගැටළු මතුවීමකට මුලය, ඒ ඒ මිනිසා කලාවූ කර්මයන් මත පදනම්වූ චරිතයක් ඔවුනට ලැබෙ තව දෙයක් කර්මය ...

අශෝක දහම ලෙස එළිදැක්වූයේ කුමක්ද පෙර රජවරු ගැන කියන කොට බුදුදහම ප්‍රචලිත කිරීම ආදිය ගැන කතා කරන කොට මෙම රජුගැන කතා නොකර සිටීම මහා ගුණමකුකමකි, නිකන්ම රජකෙනක් නොවූ තෙද-බලයෙන් කෙල පැමිණියෙකි,මෙම රජුගේ පෙර ජීවිතය ගැන මා පෙර ලිපියක තුන් සොහොයුරු පුවත ලෙස දක්වා ඇත, නමින් අශෝක රජු බුදුදහම ට මහත් සේවයක් කළ රජෙකි,කාලයත් සමග බුදුදහම තම දර්ශනයක් ලෙස එළිදැක්වීමක් සිදුවිය එය අශෝක දහම ලෙස ...

පැවිදිකමේ වටිනාකම ජම්බුඛාදක සංයුක්තයෙහි අකීකරු සූත්‍රාගත ධර්ම පාඨයකින් ධර්ම කරුණු ගෙන මෙම ලිපිය ඉදිරිපත් කරමි. සම්බුදු සසුනහි අති දුෂ්කර කාර්ය හතරක් ගැන එහි සඳහන් වෙයි. අන්න ඒ දුෂ්කර කාර්ය හතර පිළිබඳ සැරියුත් මහ රහතන් වහන්සේ එදා කරන ලද සාකච්ඡාවකුයි මෙහි දී විස්තර කිරීමට බලාපොරොත්තු වන්නේ.එක් කලෙක සැරියුත් තෙරුන් මගධ දනව්වේ නාලගම වැඩ සිටින විට ජම්බුඛාදක පිරිවැජියා උන්වහන්සේ වෙත එළඹ වැඳ මෙසේ ...

Previous Page