කාර්මික විප්ලවය තුලින් ධනවාදය බිහිවූයේ ඕපපාතිකවයි. එනම්, ධනවාදී ආර්ථික රටාවක් හදන්නට කිසිම රටක යම් නායකයෙක් හෝ ජනතා ව්‍යාපාරයක් ඉදිරියට ආවේ නැත. එකම කාලයක දී බ්‍රිතාන්‍ය, ඇමෙරිකාව, ප්‍රංශය යනාදී රටවල ධනවාදී ආර්ථික ක්‍රමයක් හටගෙන ඇති බව ඔවුන් සහ සෙසු ලෝකවාසීන් හඳුනාගන්නේ එය ඇරඹී වසර ගණනාවක් ගෙවී ගිය පසුවයි. පුනර්ජීවනය සිට කාර්මික විප්ලවය දක්වා බටහිර රටවල් මුහුණ දුන් වෙනස්කම් සෙසු ලෝකයේ ...

අනුන්ගේ සාරධර්ම හදන්නට යන දේශපාලනය රටකට හෝ සමාජයකට සාරධර්ම නැත. හොරකම, බොරුව, වංචාව, සූදුව හෝ මත්පැන තම ජීවිතයේ අංගයක් කරගන්නවා ද නැද්ද යන තීරණය ගන්නේ ඒකීය පුද්ගලයෙකි. ඒ නිසා සාරධර්ම ඇත්තේ ඒකීය පුද්ගලයාට පමණි. 1154 දී මත්පැන් පිරි නැව් ලංකාවට පැමිණි විට මහා පරාක්‍රමබාහු රජතුමා විසින් ඒවා මුළුමනින් මිල දී ගෙන එය ඔහු තීරණය කරන ලද්දා වූ මිලකට රටේ වැසියන්ට විකුණා ලාබ උපයන ව්‍යාපාරයක් ...

සරලව කියතොත් පුද්ගල අයිතීන් යනු අයෙකුට සිය සිරුරට සහ තම ශ්‍රමය කැමති ආකාරයකට වෙහෙසීමට සහ තම ශ්‍රමයේ ඵලදාව තමනට කැමති ආකාරයට පරිහරණයට ඇති අයිතියයි. සරලව කියතොත් පුරවැසි අයිතීන් යනු අයෙකුට තමන් වාසය කරන රටේ දී කරන්නට ආණ්ඩුව විසින් නීත්‍යානුකූලව අවසර දෙන ලද කටයුතු පමණි. සාමාන්‍ය පුරවැසියා ආණ්ඩුව දිහා බලන්නේ එය මහත් විශාල සමාජ සේවයක් ඉටු කරන්නා වූ සමාජයේ යහපත ...

සිංහල බෞද්ධයන් සහ ලංකාවේ මුස්ලිම් ප්‍රජාව අතර වර්ගවාදී කෝලාහල 1915 දී පැතිර ගියේ මහනුවරින්. පංසලේ හාමුදුරුවරු විසින් මුස්ලිම් පල්ලියක් අසල පැවැත්වූ පෙරහැරකට මුස්ලිම් ප්‍රජාව විරෝධය පළ කළහ. ඒ මුස්ලිම් පල්ලිය අළුත්වැඩියාවට භාජනය වූවකි. එසේම ඒ අවට පළාත්වල තවත් මුස්ලිම් පල්ලි ඉදිවෙමින් පැවතිණ. එකිනෙකා පරදවමින් පෙරහැරවල් යෑමත්, අනෙකාට වඩා හයියෙන් ලවුඩ් ස්පීකර් දැමීමත්, දරුවන් ලවා දෙමව්පියන්ට වන්දනා කරන උත්සව පැවැත්වීමත්, ...

ඩෙංගු උණ ලංකාවේ නැවතත් පැතිරෙන්නට පටන් ගෙන ඇතැයි කියවන්නට ලැබුණි. සිංහල බෙහෙතකින් එය නිට්ටාවට සුව කරන “ඉසිවර” දියණිය නොහොත් වෛද්‍ය තරංගා කුමාරි වික්‍රමසූරිය ගැන ලියැවුණු සටහනක් මුහුණුපොතේ බෙදාගැනීමකින් දැක්කෙමි. ඩෙංගු උණ නිසා අසාධ්‍යයට පත් වූ ලෙඩුන් සුවකරන ඇය නිපැදවූ බෙහෙතට ආයූර්වේද වෛද්‍ය සභාවෙන් අනුමැතිය ලැබී ඇත්නම්, එය ලංකාවේ ෆාමසි වලින් බෙදන ක්‍රමයට ඇය අකමැති මන්ද? මේ ගැන ජනතාව දැනුවත් ...

මෙතෙක් ලංකාවේ ආර්ථික ඉතිහාසය ඉතා ලුහුඬින් සලකා බලද්දී හොඳට හරිබරි ගැසී වාඩිගත් දැවැන්ත ලෙවියතන් රාක්ෂයා එහි මුළු කාලය තුල දී ම සැපසේ අරක්ගෙන සිටින හැටි පෙනීම මඟහැරිය නොහැකියි. පුරාතන කෘෂිකාර්මික ආර්ථිකය ගැන ලාංකිකයා ඉගෙන ගන්නේ එහි රාජ්‍ය දායකත්වයට ප්‍රශංසා කරමිනි. අපට තිබුණ ප්‍රෞඪ ඉතිහාසය යැයි ලාංකිකයා පෙන්වන්නේ මේ රාජ්‍ය මැදිහත්වීම් තුලින් වැව්, ඇළ මාර්ග හා පොකුණු ඉදි වීමෙන් බිහි ...

මෑතක දී බිහිවුන දේශපාලන පක්ෂයක් නොවන බව කියන තවත් ‘නව’ වාමාංශික දේශපාලන කණ්ඩායමක් තමයි ලංකාවේ ප්‍රැක්සිස් සාමූහිකය. නම්බුකාර වචන වලට අසීමිතව කෑදර වූ වම නැවත නැවතත් තමන්ව නිර්වචනය කරන උත්සාහ ලොව ඕනෑ තරම් දකින්නට ලැබේ. ‘නව’ උත්සාහයක් යැයි කියාගත්තට පරණ අදහස අලුත් කරන්නට බැහැ. ඒ වගේම කොයි තරම් නිර්වචන හදාගත්තත්, මිනිසාගේ උත්සාහය තව මිනිසෙකුට මංකොල්ලයට ඉඩදීම ආචාර ධාර්මික ක්‍රියාවක් ...

හරි, හරි, ඔව් ද නැද්ද කියල විතරක් කියන්නකෝ, යැයි ඉහත ප්‍රශ්නය අහන්නා අභියෝග කරයි. ඔව් කිව්වත් නෑ කිව්වත් ඒ උත්තර දෙකෙන්ම තමන් අතීතයේ දී ගෑණිට ගහලා තිබෙන බව පිළිගෙන තිබේ. තවත් විදියකින් කිව්වොත් ඒ ප්‍රශ්නයේ දී පරිසිද්ධි (facts) කළින් හදාගෙන ඇත්තේ උත්තර සපයන්නාට උත්තරයෙන් ඒ ගැන කිසිත් වෙනසක් කරන්න බැරි විදියකට. සත්‍ය පරිසිද්ධි බැහැරලමින්, වෙනසක් නැත්නම් විකල්පයන් හොයනවා යැයි ...

නම්බුකාර අදහස් වලට සමාජවාදීන් තුල ඇති කෑදරත්වය සීමාරහිත වූවකි. එහෙත් නිදහස යන නම්බුකාර අදහස ඔවුන් වටහා ගන්නට අපොහොසත් වෙති. ලිබටේරියන්වාදය යනු නිදහස මූලික වූ දර්ශනයකි. නම්බුකාර අදහස් වලට කෑදර වාමාංශිකයන් නිදහස යන්න තමනට උවමනා ආකාරයෙන් වෙනස්කර පාවිච්චියට හැකියාව ඇතැයි සලකති. අයෙක් අකමැති දෙයක් ඔහුගේ නිවහනේ දී කරන්නට අවසර තමනට ඇතැයි කීම නොහොත් එය තමන්ගේ නිදහස යැයි කීම නම්බුකාර අදහසක් ...

නම්බුකාර වචන වලට වාමාංශිකයන් තුල ඇති කෑදරත්වය සීමාරහිත වූවකි. ලිබරල් යන වචනය ඔවුන් මංකොල්ලා කෑහ. යුද වලට විරුද්ධත්වය පාමින් තමන් ද ලිබරල් යැයි වාමාංශිකයන් කියාගනිද්දී ඔවුන් වෙතින් වෙනස් බව පෙන්වන්නට ලිබරල් අය තමන් ලිබටේරියන් කියන්නට පටන් ගත් විට වාමාංශිකයන් අපි “වමේ ලිබටේරියන්” යැයි කියාගන්නට පටන් ගත්හ. අපි වමේ ලිබටේරියන් යැයි කියාගන්නා අයගේ අරමුණ සීමිත ආණ්ඩුවක් ලවා නිෂ්පාදන ක්‍රම අයිතිය ...

දාස බවට යන පාරේ ගමන් කරන ලාංකිකයන් බහුතරය, තමන් පත්කරගත්ත මංකොල්ලාකාරයා පළවා හැර තම පාලනය සඳහා හොයන්නේ ඊටත් වඩා දැඩි ලෙසින් මංකොල්ලය උත්කර්ෂවත් කරන්නෙක් යැයි නොදකිති. මංකොල්ලය කුමක්දැයි වටහාගෙන එය ප්‍රසිද්ධියේ හෙළා දකින්නෙක් ලංකාවේ තවමත් නැතිකම ඛේදයකි!!!! සාධාරණ සමාජයක් සඳහා වූ ජාතික ව්‍යාපාරය!!! ඒ නම පමණක් ප්‍රමාණවත් මංකොල්ලය කුමක්දැයි දන්නා අයට ඊට සහයෝගය නොදෙන්නට!!! සමාජයක වාසය කරන එක එක ...

ධර්මයට අනුව හැසිරෙන්න නම් ධර්මය කුමක්දැයි පහදාගෙන සිටිය යුතුයි. කාලාම සූත්‍රයේ එන එව බලව ක්‍රමය බුද්ධාගමට විශේෂිත වූවක්. ලංකාවේ බෞද්ධ සම්ප්‍රදායක් ගොඩ නැඟුනේ ක්‍රි. පූ. 3 වැනි සියවසේ සිට. මිහිඳු හිමියන් ඇතුළු ධර්ම දූත පිරිස ලංකාවට ගෙන ආ වාචික ත්‍රිපිටකය ලක්දිව වාසීන්ට තෝරා පහදා දීමට හැදුවේ සිංහල අට්ඨකතා සමුදාය නොහොත් හෙළ අටුවා නමින්. බුද්ධාගම පිළිබඳ ඉතිහාස වාර්තාවක් සේ සැලකෙන ...

ඇමෙරිකන් හෝම්කමින් උත්සවයක් 1688 දී එනම් යටත්විජිත ඇමෙරිකාවේ දී, බ්‍රිතාන්‍යයන් පත්කරන ලද මේරිලන්ඩ් ප්‍රාන්තයේ ආණ්ඩුකාරයෙක් වූ ලෝර්ඩ් බල්ටිමෝර් විසින් මැතිව් ස්කාර්බොරෝ නැමැත්තාට අක්කර පන්සීයයක් ප්‍රදානය කරන ලදි. තෑග්ගක්ම නෙමෙයි මොකක් හරි කරපු සේවයකට කෘතගුණ සැලකීමක් වශයෙන් ලැබුණක්. 1800 වෙද්දී මේ වතුයාය හෝල් නම් පවුලේ අයිතියට පත්ව ඩබ්ලිව්. එස්. හෝල් නැමැත්තා එම වතුයායේ සිල්ලර කඩයක් පටන් ගන්නව. ඒ පැත්තෙ භූමියේ උන්නතාංශය? (elevation) මුහුදු ...

බොකො හෙරම් සංවිධානය නයිජීරියාවේ පාසැල් සිසුවියන් 276 කට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් කයිබොක් (Chibok) ගමෙන් පැහැර ගෙන යන ලද්දේ අප්‍රේල් 14-15 දිනයන්හි දී ය. බොකො හෙරම් යනු ඊසාන දිග නයිජීරීයාවේ පවතින ඉස්ලාමීය ජිහාඩ් සහ ටක්ෆිරි ත්‍රස්තවාදී සංවිධානයකි. මෙම සංවිධානය විරෝධතාවය දක්වන්නේ නයිජීරීයාවේ අපරාධ හැදියාව වැඩිවීමට මුල් වූවායි ඔවුන් සලකන “බටහිරකරණය” ගැනයි. පාසැල් දරුවන් ඇතුළුව දහස් ගණනින් ජනතාවක් මේ කණ්ඩායම අතින් ඝාතනය ...

බොකො හෙරම් සංවිධානය නයිජීරියාවේ පාසැල් සිසුවියන් 276 කට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් කයිබොක් (Chibok) ගමෙන් පැහැර ගෙන යන ලද්දේ අප්‍රේල් 14-15 දිනයන්හි දී ය. බොකො හෙරම් යනු ඊසාන දිග නයිජීරීයාවේ පවතින ඉස්ලාමීය ජිහාඩ් සහ ටක්ෆිරි ත්‍රස්තවාදී සංවිධානයකි. මෙම සංවිධානය විරෝධතාවය දක්වන්නේ නයිජීරීයාවේ අපරාධ හැදියාව වැඩිවීමට මුල් වූවායි ඔවුන් සලකන “බටහිරකරණය” ගැනයි. පාසැල් දරුවන් ඇතුළුව දහස් ගණනින් ජනතාවක් මේ කණ්ඩායම අතින් ඝාතනය ...

සුබ ප්‍රාග්ධන දිනයක් වේවා! නැහැ එහෙම දිනයක් කවුරුත් සමරන්නෙ නැහැ. ඒත් එහෙම දිනයක් තිබිය යුතු බවේ වැදගත්කම දන්න අය ටික දෙනෙක් හරි ඉන්නවා නම් ඒ ඇති රටක් දියුණු වෙන්න. ජාත්‍යන්තර කම්කරු/ශ්‍රමික දිනය හෙවත් මැයි දිනය සමාජවාදී සහ වෘත්තීය සමිති සංවිධාන වලින් සමරන දිනයක්. හැමෝම කරන නිසා කරන්න කියලා පොළඹවන, සිංහලයා බෞද්ධයා නැතිවෙලා යාවි කියල බය කරන, දුප්පතුන්ට එරෙහි වූවන් යැයි හංවඩු ගහන, යනාදී ...

සුබ ප්‍රාග්ධන දිනයක් වේවා! නැහැ එහෙම දිනයක් කවුරුත් සමරන්නෙ නැහැ. ඒත් එහෙම දිනයක් තිබිය යුතු බවේ වැදගත්කම දන්න අය ටික දෙනෙක් හරි ඉන්නවා නම් ඒ ඇති රටක් දියුණු වෙන්න. ජාත්‍යන්තර කම්කරු/ශ්‍රමික දිනය හෙවත් මැයි දිනය සමාජවාදී සහ වෘත්තීය සමිති සංවිධාන වලින් සමරන දිනයක්. හැමෝම කරන නිසා කරන්න කියලා පොළඹවන, සිංහලයා බෞද්ධයා නැතිවෙලා යාවි කියල බය කරන, දුප්පතුන්ට එරෙහි වූවන් යැයි හංවඩු ගහන, යනාදී ...

පුනරුදය -යුරෝපයේ 14 සිට 16 වැනි සියවස දක්වා, ගවේෂණ යුගය -යුරෝපයේ 15 සිට 17 වැනි සියවස දක්වා, විචාර බුද්ධිමය යුගය -යුරෝපයේ 18 වැනි සියවස, කාර්මික විප්ලවය -යුරෝපය, ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදය 18 සිට 19 වැනි සියවස දක්වා, අජටාකාශ යුගය (1957 දී පටන් ගැනීම) ලොව සමහර ජාතීන්ට මෙන්ම ලාංකිකයනට ද මඟ හැරිණ. අනතුරුව ලෝකය පිවිසුන තොරතුරු යුගයට (1971 දී වර්තමානය දක්වා) ...

පුනරුදය -යුරෝපයේ 14 සිට 16 වැනි සියවස දක්වා, ගවේෂණ යුගය -යුරෝපයේ 15 සිට 17 වැනි සියවස දක්වා, විචාර බුද්ධිමය යුගය -යුරෝපයේ 18 වැනි සියවස, කාර්මික විප්ලවය -යුරෝපය, ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදය 18 සිට 19 වැනි සියවස දක්වා, අජටාකාශ යුගය (1957 දී පටන් ගැනීම) ලොව සමහර ජාතීන්ට මෙන්ම ලාංකිකයනට ද මඟ හැරිණ. අනතුරුව ලෝකය පිවිසුන තොරතුරු යුගයට (1971 දී වර්තමානය දක්වා) ...

ප්‍රාග්තන යුගයට යන ලංකාව මෙය ප්‍රබන්ධයක් දැයි නැද්දැයි සිතාගත නොහැක්කේ “සංසාර ගමනක කතාව” කියා සඳහනක් තිබුණත් සටහන දැනුමක් බෙදන ආකාරයකින් හා අනුගමනය කළ යුතු පිළිවෙතක් සමඟ ලියා ඇති නිසා සහ, ලියන්නාව ශාස්ත්‍රාචාරිණී, මනෝ විද්‍යාවේදී විශ්ව ශක්ති යනාදී හැඳින්වීම් සහ ඡායාරූපයක් ද සමඟ පළවෙන නිසා ඇය උපදේශිකාවක් සේ හැඟෙන සේ ලියා ඇති නිසායි. එසේ හැඳින්වෙන ගංගා සුදර්ශනී, 2014 අප්‍රේල් 22 සඳුදා නවලිය පත්‍රයෙන් ඔබේ ...

Previous Page Next Page