ට්‍රිවියා සඳහා වෙන් වූ රාත්‍රියක් පඩියේ අගය සේ ම බඩුවේ හෝ සේවයේ අගයේ ද ඒවායේ ගණුදෙනුකරුවන් විසින් එකඟ වෙන මිලක් අනුව හුවමාරුවක් වෙයි ද, එවිට ඒවායේ වටිනාකම ද ක්‍රමයෙන් ඉහළ යයි. ඉහළ වේතන, අනගි භාණ්ඩ සහ සේවාවන් වෙළඳපොලේ නිරතුරුව දකින්නට ලැබේ. මේ සත්‍යය වටහා නොගන්නා අයට ද එවැනි අනගි වෙළඳපොලක පාරිභෝගිකයන් වීමට ඉඩකඩ ලැබීම යනු දේශපාලනඥයන් මෙන් නොව වෙළඳපොල යනු පුද්ගලයාගේ දැක්ම අනුව විනිශ්චයක් ...

තරුණ අය හැල්මේ දුවන පරිහානිය ගැන වැඩිහිටියන් අවලාද කියන්නට පටන් ගත්තේ ඉතිහාසයේ කුමන කාලයකදැයි කිසිවෙක් නොදන්නා බවක් පෙනී යයි. “දරුවන් දැන් සුඛෝපභෝගීත්වයට ඇල්ම දක්වති. ඔවුන්ගේ සිරිත් විරිත් නරක අතට හැරී ඇත. අධිකාරියට අවඥා කරති. තමන්ගේ වැඩිහිටියන්ට අගෞරවයෙන් සලකති. ව්‍යායාම් වෙනුවට කතාබහේ යෙදී සිටින්නට කැමතියි.” ඉහත උපුටා දැක්වීම සොක්‍රටීස් විසින් කියන ලද්දක් ප්ලේටෝ විසින් සටහන් කර තැබුවක් යැයි පොදු ජනමතයයි. ...

නිදිමතේ ගිහින් පෝලිම්වල ලැගීම අවසන් වී යද්දී, භුමිතෙල් ගඳ රෙදි වලින් ගවුම් ඇඳපු කාලේ ඉවර වෙද්දී, ගුල්ලො පණුවො නැති පාන් කන්න ලැබෙද්දී තමයි හත් හවුලේ කැඳ හැලිය ගැනත් හත් අවුරුදු සාපය ගැනත් යාන්තම් දැනුමක් ලබන්නෙ මම. හිත ඇදිලා ගියෙ දේශපාලන ‘මඩ පොත්’ කියවන්න නෙමෙයි, සතුට පත්තරේට. එදා සතුට පත්තරේ බෙදුවේ කාටූන් චිත්‍රකතා විතරක් නෙමෙයි, අනාගතය ගැන බලාපොරොත්තුවක්!!!! ඇයි සමහරු ...

අච්චාරු කඩේ -Achcharu Kadé ලියාගෙන යන සටහන් වලින් පොඩි විරාමයක් ගන්න හිතුව අච්චාරු කඩේ ගැන ලියන්න. පටන් අරගෙන වසරක් සපුරා නැති අච්චාරු කඩේ කියන්නෙ සෙනසුරාදා උදේට රේස් කෝස් එකේ වාහන නැවතුම්පොළේ කෑම විකුණන, ගෙනියන්න දෙන සහ ඕඩර් කළාම කෑම ළඟටම ගෙනැත් දෙන ව්‍යාපාරයක්. මම දැක්කෙ මුහුණුපොතෙන්. එයාල කවුද කියල මම පුද්ගලිකව දන්නෙ නැහැ. ටික කාලයක් තිස්සෙ එයාල දාන පින්තූර බල බල මම මෙහෙ ...

හරක් බලන කොල්ලන්ට අපහාස කරන්න එපා! ගොපල්ලෙක් වීම ලැජ්ජාවට කාරණයක් ද? හරකුන්ව බලාගන්නේ ගොපල්ලෙකි. ඇමෙරිකාවේ දී එවැන්නෙක් කව්බෝයි නමින් හැඳින්වෙයි. 1725 දී එම පදය ඉංග්‍රීසි බසට එකතු වූයේ ස්පාඤ්ඤ vaquero යන්න ඍජුව පරිවර්තනය වීමෙන් යැයි විකිපීඩියාව පෙන්වයි. ස්පාඤ්ඤ ගොපල්ලා අස්සයෙක් පිට නැඟී හරක් පට්ටිය බලාගත්තෙකි. මේ සටහනට අමුණන පින්තූරයේ ඇති මොන්ටෑනා වැනි ඇමෙරිකන් ප්‍රාන්තයක සාමාන්‍ය ගොවිපොලක් අක්කර දෙදහසක ප්‍රමාණයකින් යුතුයි. නිදහස් ලංකාවේ අධ්‍යාපන ඇමති වූ ...

උපාධියක් ඇත්නම් රස්සාවක් නැත්නම් ඇමතිට අබ ගෙනියන්න නිමල් සිරිපාල ද සිල්වා ඇමතිවරයා විසින් රැකියාවක් නැති උපාධිධරයෙක් සිටින නිවසකින් අබ ඇට අහුරක් ඉල්ලූ ප්‍රවෘත්තියක් කියෙව්වෙමි. ඔහු එහෙම කියා ඇත්තෙ අද ලංකාවේ උපාධි සහතික ඇති එහෙත් රස්සා නැති අය දුලබ බව පෙන්වන්නටලු. ඒ ප්‍රවෘත්තියට හොඳටම හරියන පින්තූරය මෙයයි. ඉතින්, තාප්පයක්/බිත්තියක් හැදුවයි කියල ඵලක් තියෙනවා ද?!!!! අනුන්ට වඩා ඉහළ මට්ටමක ඉන්නා අයෙක් වෙතින් ඔහුට වඩා පහළින් සිටින අය පාලනය ...

පිරී ඇති තැනකට අලුතෙන් යමක් දමන්නට පෙර පිරී ඇති දැයින් ටිකක් හෝ අඩු කළ යුතුයි. වහල් චින්තනයෙන් පිරී ඉතිරී ගිය මනස් වලට නිවහල් අදහස් ඇතුල් කරන්නට නම් වහල් අදහස් එකක් දෙකක් හෝ අත්හරින්නට අවශ්‍යයයි. එවිට නිවහල් අදහස් එකකට දෙකකට හෝ ඉඩ පෑදෙයි. :D “දරුවෙක් හදන්න ගමක් අවශ්‍යයයි,” යන අප්‍රිකාවේ පැරණි කියමනක් ගැන ලිබටේරියන් අදහසක් මෙසේ ලියැවී තිබුණි: “මම ගම ...

“මේ රටේ නිදහස් මිනිස්සු නැහැ, වහල්ලු ඉන්නෙ,” යැයි වල්පොල රාහුල හිමියන් මේ විඩියෝවේ අවසානයේ දී කියයි. නිදහස කුමක්දැයි නොදැන නිදහස් මිනිස්සු වෙන්නට නොහැකියි. ලංකාවේ වැසියන්ව රවටා ඇත්තේ නිදහස යනු වැඩියෙන් බෙදන හැන්දක අයිතිය දිනාගැනීම කියායි. එහෙම සිතන හුරුවෙන් ඔවුන් නිදහස ලැබූ දා පටන් අනුන් බෙදන තෙක් බලා සිටින වහල්ලු හැටියට ජීවත් වූහ. වර්තමාන ලංකාවේ ද නිදහස් මිනිස්සු නැත. අද ...

පරාදීසියට විෂ පොවන ලද්දේ කවුරුන් ද? කළ යමක් වැරදුණු විට එයින් පාඩමක් ඉගෙන ගන්නවා නම් ඊ ළඟ අවස්ථාවේ දී ඒ ක්‍රියාව නිවැරදිව කිරීමෙන් බලාපොරොත්තු වූ ප්‍රතිඵලය ලබාගත හැකියි. විද්‍යාත්මක සොයාගැනීම් ලොව බිහිවෙන්නේ සහ මිනිස් ජීවිතය අදට වඩා හෙට අනගි වෙන්නේ ද ඒ ක්‍රමයටයි. ලෞකික ජීවිතයේ සියළු සැප සම්පත් නොමඳව ලැබුණු සිදුහත් කුමරා ඊට ඔබ්බෙන් වූ අධ්‍යාත්මික සුවයක් සොයා ගියේ ද එවැනි විද්‍යාත්මක මාර්ගයකිනි. ආලාර කාලාම, ...

කාර්මික විප්ලවය තුලින් ධනවාදය බිහිවූයේ ඕපපාතිකවයි. එනම්, ධනවාදී ආර්ථික රටාවක් හදන්නට කිසිම රටක යම් නායකයෙක් හෝ ජනතා ව්‍යාපාරයක් ඉදිරියට ආවේ නැත. එකම කාලයක දී බ්‍රිතාන්‍ය, ඇමෙරිකාව, ප්‍රංශය යනාදී රටවල ධනවාදී ආර්ථික ක්‍රමයක් හටගෙන ඇති බව ඔවුන් සහ සෙසු ලෝකවාසීන් හඳුනාගන්නේ එය ඇරඹී වසර ගණනාවක් ගෙවී ගිය පසුවයි. පුනර්ජීවනය සිට කාර්මික විප්ලවය දක්වා බටහිර රටවල් මුහුණ දුන් වෙනස්කම් සෙසු ලෝකයේ ...

අනුන්ගේ සාරධර්ම හදන්නට යන දේශපාලනය රටකට හෝ සමාජයකට සාරධර්ම නැත. හොරකම, බොරුව, වංචාව, සූදුව හෝ මත්පැන තම ජීවිතයේ අංගයක් කරගන්නවා ද නැද්ද යන තීරණය ගන්නේ ඒකීය පුද්ගලයෙකි. ඒ නිසා සාරධර්ම ඇත්තේ ඒකීය පුද්ගලයාට පමණි. 1154 දී මත්පැන් පිරි නැව් ලංකාවට පැමිණි විට මහා පරාක්‍රමබාහු රජතුමා විසින් ඒවා මුළුමනින් මිල දී ගෙන එය ඔහු තීරණය කරන ලද්දා වූ මිලකට රටේ වැසියන්ට විකුණා ලාබ උපයන ව්‍යාපාරයක් ...

සරලව කියතොත් පුද්ගල අයිතීන් යනු අයෙකුට සිය සිරුරට සහ තම ශ්‍රමය කැමති ආකාරයකට වෙහෙසීමට සහ තම ශ්‍රමයේ ඵලදාව තමනට කැමති ආකාරයට පරිහරණයට ඇති අයිතියයි. සරලව කියතොත් පුරවැසි අයිතීන් යනු අයෙකුට තමන් වාසය කරන රටේ දී කරන්නට ආණ්ඩුව විසින් නීත්‍යානුකූලව අවසර දෙන ලද කටයුතු පමණි. සාමාන්‍ය පුරවැසියා ආණ්ඩුව දිහා බලන්නේ එය මහත් විශාල සමාජ සේවයක් ඉටු කරන්නා වූ සමාජයේ යහපත ...

සිංහල බෞද්ධයන් සහ ලංකාවේ මුස්ලිම් ප්‍රජාව අතර වර්ගවාදී කෝලාහල 1915 දී පැතිර ගියේ මහනුවරින්. පංසලේ හාමුදුරුවරු විසින් මුස්ලිම් පල්ලියක් අසල පැවැත්වූ පෙරහැරකට මුස්ලිම් ප්‍රජාව විරෝධය පළ කළහ. ඒ මුස්ලිම් පල්ලිය අළුත්වැඩියාවට භාජනය වූවකි. එසේම ඒ අවට පළාත්වල තවත් මුස්ලිම් පල්ලි ඉදිවෙමින් පැවතිණ. එකිනෙකා පරදවමින් පෙරහැරවල් යෑමත්, අනෙකාට වඩා හයියෙන් ලවුඩ් ස්පීකර් දැමීමත්, දරුවන් ලවා දෙමව්පියන්ට වන්දනා කරන උත්සව පැවැත්වීමත්, ...

ඩෙංගු උණ ලංකාවේ නැවතත් පැතිරෙන්නට පටන් ගෙන ඇතැයි කියවන්නට ලැබුණි. සිංහල බෙහෙතකින් එය නිට්ටාවට සුව කරන “ඉසිවර” දියණිය නොහොත් වෛද්‍ය තරංගා කුමාරි වික්‍රමසූරිය ගැන ලියැවුණු සටහනක් මුහුණුපොතේ බෙදාගැනීමකින් දැක්කෙමි. ඩෙංගු උණ නිසා අසාධ්‍යයට පත් වූ ලෙඩුන් සුවකරන ඇය නිපැදවූ බෙහෙතට ආයූර්වේද වෛද්‍ය සභාවෙන් අනුමැතිය ලැබී ඇත්නම්, එය ලංකාවේ ෆාමසි වලින් බෙදන ක්‍රමයට ඇය අකමැති මන්ද? මේ ගැන ජනතාව දැනුවත් ...

මෙතෙක් ලංකාවේ ආර්ථික ඉතිහාසය ඉතා ලුහුඬින් සලකා බලද්දී හොඳට හරිබරි ගැසී වාඩිගත් දැවැන්ත ලෙවියතන් රාක්ෂයා එහි මුළු කාලය තුල දී ම සැපසේ අරක්ගෙන සිටින හැටි පෙනීම මඟහැරිය නොහැකියි. පුරාතන කෘෂිකාර්මික ආර්ථිකය ගැන ලාංකිකයා ඉගෙන ගන්නේ එහි රාජ්‍ය දායකත්වයට ප්‍රශංසා කරමිනි. අපට තිබුණ ප්‍රෞඪ ඉතිහාසය යැයි ලාංකිකයා පෙන්වන්නේ මේ රාජ්‍ය මැදිහත්වීම් තුලින් වැව්, ඇළ මාර්ග හා පොකුණු ඉදි වීමෙන් බිහි ...

මෑතක දී බිහිවුන දේශපාලන පක්ෂයක් නොවන බව කියන තවත් ‘නව’ වාමාංශික දේශපාලන කණ්ඩායමක් තමයි ලංකාවේ ප්‍රැක්සිස් සාමූහිකය. නම්බුකාර වචන වලට අසීමිතව කෑදර වූ වම නැවත නැවතත් තමන්ව නිර්වචනය කරන උත්සාහ ලොව ඕනෑ තරම් දකින්නට ලැබේ. ‘නව’ උත්සාහයක් යැයි කියාගත්තට පරණ අදහස අලුත් කරන්නට බැහැ. ඒ වගේම කොයි තරම් නිර්වචන හදාගත්තත්, මිනිසාගේ උත්සාහය තව මිනිසෙකුට මංකොල්ලයට ඉඩදීම ආචාර ධාර්මික ක්‍රියාවක් ...

හරි, හරි, ඔව් ද නැද්ද කියල විතරක් කියන්නකෝ, යැයි ඉහත ප්‍රශ්නය අහන්නා අභියෝග කරයි. ඔව් කිව්වත් නෑ කිව්වත් ඒ උත්තර දෙකෙන්ම තමන් අතීතයේ දී ගෑණිට ගහලා තිබෙන බව පිළිගෙන තිබේ. තවත් විදියකින් කිව්වොත් ඒ ප්‍රශ්නයේ දී පරිසිද්ධි (facts) කළින් හදාගෙන ඇත්තේ උත්තර සපයන්නාට උත්තරයෙන් ඒ ගැන කිසිත් වෙනසක් කරන්න බැරි විදියකට. සත්‍ය පරිසිද්ධි බැහැරලමින්, වෙනසක් නැත්නම් විකල්පයන් හොයනවා යැයි ...

නම්බුකාර අදහස් වලට සමාජවාදීන් තුල ඇති කෑදරත්වය සීමාරහිත වූවකි. එහෙත් නිදහස යන නම්බුකාර අදහස ඔවුන් වටහා ගන්නට අපොහොසත් වෙති. ලිබටේරියන්වාදය යනු නිදහස මූලික වූ දර්ශනයකි. නම්බුකාර අදහස් වලට කෑදර වාමාංශිකයන් නිදහස යන්න තමනට උවමනා ආකාරයෙන් වෙනස්කර පාවිච්චියට හැකියාව ඇතැයි සලකති. අයෙක් අකමැති දෙයක් ඔහුගේ නිවහනේ දී කරන්නට අවසර තමනට ඇතැයි කීම නොහොත් එය තමන්ගේ නිදහස යැයි කීම නම්බුකාර අදහසක් ...

නම්බුකාර වචන වලට වාමාංශිකයන් තුල ඇති කෑදරත්වය සීමාරහිත වූවකි. ලිබරල් යන වචනය ඔවුන් මංකොල්ලා කෑහ. යුද වලට විරුද්ධත්වය පාමින් තමන් ද ලිබරල් යැයි වාමාංශිකයන් කියාගනිද්දී ඔවුන් වෙතින් වෙනස් බව පෙන්වන්නට ලිබරල් අය තමන් ලිබටේරියන් කියන්නට පටන් ගත් විට වාමාංශිකයන් අපි “වමේ ලිබටේරියන්” යැයි කියාගන්නට පටන් ගත්හ. අපි වමේ ලිබටේරියන් යැයි කියාගන්නා අයගේ අරමුණ සීමිත ආණ්ඩුවක් ලවා නිෂ්පාදන ක්‍රම අයිතිය ...

දාස බවට යන පාරේ ගමන් කරන ලාංකිකයන් බහුතරය, තමන් පත්කරගත්ත මංකොල්ලාකාරයා පළවා හැර තම පාලනය සඳහා හොයන්නේ ඊටත් වඩා දැඩි ලෙසින් මංකොල්ලය උත්කර්ෂවත් කරන්නෙක් යැයි නොදකිති. මංකොල්ලය කුමක්දැයි වටහාගෙන එය ප්‍රසිද්ධියේ හෙළා දකින්නෙක් ලංකාවේ තවමත් නැතිකම ඛේදයකි!!!! සාධාරණ සමාජයක් සඳහා වූ ජාතික ව්‍යාපාරය!!! ඒ නම පමණක් ප්‍රමාණවත් මංකොල්ලය කුමක්දැයි දන්නා අයට ඊට සහයෝගය නොදෙන්නට!!! සමාජයක වාසය කරන එක එක ...

Previous Page